Rengöring av ugn

 
Idag fick spisen och fläkten sig en ordentlig omgång. Jag drog fram spisen och torkade rent där bakom. Plockade också isär hela fläkten och la den i varmt diskvatten så att fettet fick lösas upp ordentligt, sen är det bara att diska av. Jag gjorde även rent ugnen och nu ska jag ge er ett litet tips som gör det mycket enklare att göra rent. Tipset är inte min "uppfinning" utan finns att läsa på baksidan utav Grummes såpaflaskor och även på deras hemsida!
 
 Gnid in hela insidan av ugnen med koncentrerad såpa. Allt som går, tror man ska låta bli de där slingorna i taket som gör spisen varm. Har man väldigt ingrodda plåtar kan man gnida in dem också och stoppa in i ugnen :)
*Gnid gnid*
 
 Stäng luckan och sätt på ugnen på 100 grader. När den har nått rätt temperatur stänger du av och låter den svalna. Sen är det bara att torka ur ugnen med en fuktig trasa!
 
 Är det riktigt ingrott kan man ta svinto och skrubba med innan man torkar bort såpan.
*Skrubb skrubb*
 
 Voilá! Som ny :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0