Chiapudding

 
 
Jag brukar vanligtvis äta bovetegröt till frukost. Dels för att bovete är basiskt och jag tror på det här att kroppen behöver mest basisk föda, istället för sur som är den "vanliga" födan i Norden. Men också för att bovete går att odla i Sverige och jag tänker mig i en avlägsen framtid att jag vill odla det själv.
 
Under sommaren äter jag mest raw frukost, alltså icke värmd mat, därför att jag också hittar mycket fördelar med raw food. Man får till exempel mer energi (eftersom maten inte värms upp behåller den all sin näring och man får således i sig mer näring), något som jag verkligen behöver! Ibland äter jag även raw frukost på vintern med varmt te till. Vet inte varför, men jag är mer sugen på lagad mat på vintern än på sommaren. Då vill jag bara ha sallader och frukt i princip. Men när jag var på en föreläsning om raw food förra hösten förklarade Tom Lidström, som höll i det hela, att kroppen är inställd på att rensa ur på sommaren och mest fylla på med vitaminer och mineraler, medan vi under vintern istället är inställda på att äta upp oss med fett. Sen så tror jag att vi egentligen också är gjorda för att sova större delen av vintern här uppe i mörka Norden, lite som björnarna går i ide, och då gör det inte så mycket om vi "dödar" vitaminerna i maten vi äter. Vi behöver inte så mycket energi. Men det är klart, dagens samhälle kräver ju att man är lika aktiv på vintern som på sommaren så därför är det inte så dumt att klämma in mycket näringsrik raw food även nu!
 
En favorit raw-frukost jag brukar göra ibland är chiapudding. Chiafrön kommer ursprungligen från Mexiko och har använts av aztekerna sedan urminnes tider. De innehåller otroligt mycket nyttigheter, bland annat proteiner, mineraler och antioxidanter.
 
Här är några fördelar med chiafrön:
 
2 tsk chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal portion lax.
1 msk chiafrön innehåller mer kalcium än 1 dl mjölk.
Fibrerna i chiafrön håller blodsockret på en stabil nivå.
Man håller sig mätt länge.
 
För att göra en chiapudding lägger du fyra matskedar chiafrön i en skål med 1 1/2 dl valfri mjölk (jag brukar ta mandelmjölk), lite salt och eventuellt kryddor. Vaniljpulver är jättegott att ha i men även kanel och kardemumma är nam nam! Låt stå i kylskåp över natten. På morgonen har fröna dragit åt sig vätskan och det har bildats en pudding. Ät med nötter, bär, färsk eller torkad frukt eller sylt ifall du föredrar det. Just den här chiapuddingen blev jag inspirerad att göra när jag läste det här receptet på bloggen hanna.metromode.se. Men min bärsås gjorde jag utan potatismjöl. Jag bara värmde frysta blåbär lite lätt i en kastrull på spisen till de blivit lite rinniga, tog av från plattan och hade i en liten, liten klick akaciahonung. På puddingen hade jag också blötlagda valnötter och nu har jag köpt mig hasselnötssmör som jag ska testa att ha på.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ronja

Måste testa! Har sett så många skriva om detta. =)

Svar: Ja gör det! Är jättegott :) Fast det smakar inte så mycket i sig, utan man får krydda mycket. Vilket är bra, tycker jag! Då får man ju bestämma smakerna helt själv :)
frusentuva.blogg.se

2014-12-19 @ 10:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0