Citronbad

Igår hade jag en riktigt härlig stund där jag satt i fotbad gjort av vatten, citronhalvor, havssalt och eterisk olja lavendel. Egentligen skulle det varit torkade lavndelblommor, men det hade jag inga!
 
Tog "receptet" HÄRIFRÅN, Evelinas ekologiska blogg. Där kan ni också läsa vad de olika komponenterna är bra för.
 
 
 
Satt i länge, länge, tills vattnet var kallt och fötterna som russin. Sen smörjde jag in dem med en blandning av sheasmör och olivolja (sheasmör är väldigt drygt, så det räcker med lite. Tog ungefär en tesked.) och ett par droppar eterisk olja lavendel, som verkar lugnande för hud och sinne. Har man förhårdningar kan man fila fötterna medans de är mjuka och sen smörja in dem. Men när man smörjer in sig med naturliga oljor och inte syntetiska krämer, så gäller regeln att huden måste vara fuktig när man smörjer in. Fukt binder oljorna, annars lägger de sig bara utanpå. Men sitter man i nog länge i fotbadet så har man nog arbetat upp en bra fuktbalans i huden.
 
 
Gjorde även ett ångbad åt ansiktet med hett vatten och skivade citronskivor i, som jag satt lutad över i 10 minuter. Efter det la jag min favoritsansiktsmask gjord på honung och havregrynsgröt. Också inspirerad av Evelinas blogg. Både honung och havre fungerar renande och läkande på huden. Fast nästa gång ska jag ha i någon olja också. Man kan känna sig lite torr i ansiktet efteråt, eftersom det som sagt är en väldigt renande mask.
 
Det var en härlig dag i alla fall. Vad det gör mycket när man tar hand om sig själv. Det kan vara något så litet som att tvätta håret eller något lite större som att gå till frisören. Det lyfter sinnet när hud och hår mår bra. Jag ser mig inte som fåfäng (men det kanske jag är?) utan jag vill bara att allt i och på min kropp ska må bra. Det behöver inte se bra ut, bara det mår bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0