Och allt väcks upp på nytt

 
Den här vintern har gått hårt åt våra blommor, speciellt pelargonerna. En vacker dag var de bara döda. Likaså en ganska ovanlig blomma som jag har fått, "Mor och barn" kallas den. Nu håller min orkidé på att dö också och rosen jag fick på Alla hjärtans dag höll sig bara vid liv i ett par dagar. Känner mig som en fruktansvärd "mamma". Vet inte varför, men det känns lite som att dessa blommor är ens barn, haha! Jag vill att de ska må bra och får dåligt samvete när jag reser ifrån dem en längre tid. En av andledningarna till att vi inte ska ha några tomater i år. Vi åker bort mycket på sommaren, till våra familjer, och det går ju inte riktigt ihop när man ska ha växter. Men våra odlingar klarade sig jättebra förra året tack vare en snäll vän och granne som var uppe och vattnade dem!
 
Det känns gott i "mammahjärtat" när man ser att det kommer nya knoppar och blad på en del blommor i alla fall. Som på bilden här över, fredskallan. Den har två blommor nu och för inte så länge sedan hade den en till blomma. Hibiskusen på bilden nedanför har inte mått så bra i vinter och tappat många blad. Men nu verkar den ta upp sig, för det växer nya knoppar på de bruna stjälkarna. Den brukar trivas väldigt bra här på sommrarna och blomma på för fullt annars. Det känns att vi går mot ljusare tider och mot sommar, allt väcks liksom till liv igen. Både blommor och människor :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0