Du kom tillbaka

 
Du kom tillbaka, kära sol! Än är inte sommaren slut och jag hoppas på en solig och varm höst. Jag kan känna en sådan ilska över den här smutskastningen av våran vackra sol. Vår stora stjärna som gör att allt liv på planeten är möjligt. En hör nästan varje dag att det är farligt att sola. Att en måste smörja in sin kropp med kemikalier för att skydda sig mot dess strålar. Att en till och med kan dö av den. När sanningen är att det är mycket farligare att inte sola här uppe i Norden än att sola "för mycket". Det är klart att det inte är bra att bränna sig, men jag tror att människor har så pass mycket förstånd att de går in i skuggan när det börjar bränna på huden.
 
 
För att sätta i perspektiv hur farligt det är att inte vistas i solen dagligen säger forskare att det går att jämföra med rökning. Enligt den här (klick) svenska studien som publicerades i Journal of Internal Medicin tidigare i år, förkortar du ditt liv lika mycket om du aldrig solar som när du röker dagligen. De har följt 30 000 svenska kvinnor i tjugo år och kommit fram till den slutsatsen. Vi här uppe behöver all sol vi kan få. Vi kan bara bilda d-vitamin mellan april och oktober och då bara om vi får sol på stora delar av kroppen i en viss tid. Mitt på sommaren räcker det med femton minuters sol på ansikte och händer mitt på dagen, men under våren och hösten måste vi vara betydligt mer exponerade. Det är därför människor i Skandinavien och norra Europa har utvecklat ljus hy. Vi är alla mörkhyade från början, men när vi lämnade vårat naturliga, soliga hem var våra kroppar tvungna att anpassa sig för att överleva. Vi fick ljusare och ljusare hy ju längre bort från solen vi rörde oss så att vi skulle ta upp så mycket d-vitamin som möjligt. Det är därför personer med mörkare hy i Norden löper stor risk att få d-vitaminbrist under vintern. Det är också extra viktigt att vistas i solen så mycket du kan om du är vegan, eftersom vi har överlevt här uppe i Skandinavien mycket på grund av att vi har ätit djur och deras biprodukter och genom dem fått i oss d-vitamin. Men även de flesta som äter kött och djurprodukter har lågt d-vitaminvärde under vinterhalvåret.
 
 
Förutom d-vitaminproduktion hjälper också solen till att rena huden. Det finns en anledning till att det kallas för solbadning. Du renar huden när du låter solen skina på den. Nästan lika bra som med vatten. Det är till och med nyttigare att rena sig med solsken än med vatten. Solen tar bara död på bakterier som inte ska vara på oss, medan vatten även tar bort de bakterier som finns naturligt på våran hud. Att tvätta oss i vatten är ett väldigt "nytt" beteende i människans utvecklingshistoria. Och nu för tiden använder vi även syntetiska kemikalier för att känna oss rena.    
Det är också vikitigt att inte ha på sig solglasögon när en är utomhus. När uv-strålning åker in genom ögat bildas serotonin, vårat må bra-hormon, och för låga serotonin-nivåer påverkar vårat sömnhormon melatonin som vi behöver för att återhämta oss och läka under natten. Så får du inte nog med sol in genom ögat kommer din hälsa att påverkas negativt. Det är självklart inte bra att kolla direkt på solen, men att vara utomhus mitt på dagen utan solglasögon är ingen fara alls. Men om ögonen börjar bli trötta eller solen låg och för direkt i ögonen är det skönt att sätta på sig ett par. Eller om en kör bil och cyklar och inte borde ha något som stör synen.
 
 
 
 
 
 
Jag har blivit jättebrun i sommar. Så där brun som jag brukade bli när jag var barn, innan min livsstil hade börjat tära på min kropp. Då, när jag var barn, var jag också utomhus i princip hela dagen. Det har jag inte varit i mitt vuxna liv, men i sommar har jag varit mer ute en inne tror jag. Och jag tänker fortsätta jobba mot att spendera hela dagarna utomhus under de varma månaderna. Det gör så himla mycket för humöret och hälsan!
 
 
Under mina tonår var jag väldigt känslig för solen. Jag blev trött fort och fick lätt huvudvärk och migrän. Jag tror det beror på att jag inte drack nog mycket vatten. Jag svettades inget. Nu dricker jag mellan 2-4 liter vatten under varma dagar och jag svettas som ett såll. På så vis håller jag mig nerkyld även fast jag är i solen och blir inte trött. Min kost har också bestått mest av vattenmelon och nektariner under sommaren. Väldigt vattniga frukter. Jag har inte ätit så mycket kompakt mat som torkar ut kroppen.
Jag tror att jag så lätt fick huvudvärk av solen förr därför att mina ögon helt enkelt inte var vana vid ljus. Jag läste någonstans eller hörde någon säga att vi i dagens samhälle lever som vampyrer. Vi är uppe under natten, sover bort halva dagen och när vi är vakna är vi inomhus eller döljer ögonen bakom solglasögon när vi är utomhus. Vi är helt enkelt inte vana dagsljus längre.
 
 
Det här är också första sommaren jag inte har smörjt mig med något solskydd. Varken ekologiskt eller kommersiellt. Jag har i stället sakta vänjt huden vid solen och byggt upp en skyddande bränna. I början skyddade jag mig med kokosolja och var bara i solen korta stunder åt gången. Men så fort jag blev brun kunde jag vara i solen utan kokosolja och i längre och längre stunder. Jag har blivit lite röd ett par gånger, men det försvann till nästa dag. Jag blir väldigt fort brun, även fast jag är blek som ett spöke under vintern. Jag tror det är för att jag var utomhus så mycket som barn. Min hud har redan byggt upp en skyddande barriär och det gäller bara att påminna den varje vår.
 
 
 
 
 
Jag kan inte understryka nog mycket hur otroligt viktigt det här att vistas i solen. Bränn er inte. Börjar det bränna på huden - gå in i skuggan. Tänk på att vi inte har någon sol här uppe under ett halvår och huden måste sakta påminnas om hur den ska skydda sig. Drick mycket vatten och ät vattnig frukt. Ta hjälp av kokosolja om huden är väldigt känslig i början av sommaren. Titta inte rakt in i solen men ha bara på er solglasögon om ni kör bil eller på annat vis måste vara uppmärksamma med ögonen.
 
 
Och det viktigaste: Ha så lite kläder som möjligt på er! Kroppen tillverkar bara d-vitamin de första femton minuterna vår hud får kontakt med solen och mängden den tillverkar beror helt på hur mycket hud som exponeras. Säg att du bara solar ansiktet i femton minuter. Då har din kropp tillverkat väldigt lite d-vitamin och det hjälper inte att du efter de femton minuterna tar av dig till bikini. Din kropp har redan tillverkat klart d-vitamin för den dagen. Så låt era barn springa nakna i solen i minst femton minuter mitt på dagen. Täck inte deras kroppar med krämer och kläder. Och för tusan - spring naken själv om du har möjlighet.
 
 
Ut i solen med er! Snart är det vinter igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0