Grönt är skönt

 
Nu när vi börjar gå mot våren känner jag ett jättesug efter gröna blad och växter!
 
 
Både mina ögon och min mage. Så var det förra året också vid den här tiden kommer jag ihåg. Jag kunde inte äta nog med sallad. Var sugen varje dag; frukost, lunch och middag. Nu under vintern har jag mest varit sugen på kokta eller stekta grönsaker, men nu är jag nästan bara sugen på råa sallader. Om jag fortfarande målade skulle jag måla gröna tavlor och jag tycker om att kolla på tv-serier och filmer med mycket gröna träd och växter. Jag är helt besatt av grönt! Det känns som att kroppen gör sig redo för våren. Den känner på sig att snart får den komma ut på grönbete igen.
 
 
 
 
 
Det här är min favoritlunch just nu! En grön banan-smoothie. Ungefär sex-åtta mogna bananer (prickiga och inget grönt kvar på dem), 50 gram babyspenat, vatten och en klick jordnötssmör. Beroende på hur hungrig jag är.
 
 
 
 
 
 
De här grönkålschipsen till vänster är mitt nya favoritsnacks som jag sitter och mumsar på kvällen framför tv:n! Efter ett recept från Vegorätt som sänds 20.30 på tisdagkvällar i Svt 2. HÄR är receptet. De är gjorda av grönkål, kokosolja, näringsjäst, himalayasalt och pressad vitlök. Sååååå goda! Påminner om sourcream and onion-chips. Lätta är de att göra också. Perfekt när en får ett sug. Bara att gojsa ihop alla ingredienser och ha in i ugnen i 10 minuter.
 
Till dem brukar jag göra en grön dipp på creme fraiche/gräddfil (blötlagda cashewnötter, citronsaft och näringsjäst), avokado och vitlökspulver. Och att doppa gurkstavar är alltid gott! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0