Varm choklad

 
 
 
 
 
Nu till någonting helt annat - varm choklad. I går var jag ute på stan i rusket och jag kände att jag var jättesugen på varm choklad. Det har jag inte känt sug efter på väldigt länge. Så jag köpte mig växtmjölk och traskade hemåt. För ett tag sedan beställde jag raw lucumapulver. Lucuma är en frukt som torkad och mald ska gå bra att ersätta strösocker med. Här kan ni läsa mer (klick). I går använde jag pulvret för första gången när jag gjorde chokladen istället för strösocker eller sirap. Istället för kakao använde jag carobpulver som liknar kakao i smaken, men är koffeinfritt. Får så lätt huvudvärk av koffein. Men jag hade i lite kakao i drycken. Bröt i en ruta av mörk blockchoklad.
 
 
Vet inte varför jag känner att jag vill dela med mig av det här receptet. Kanske för att det är lite annorlunda? Jag blev faktiskt väldigt glatt överraskad att det fungerade så bra med lucumapulvret. Blev sött och gott, men hade en liten besk eftersmak. Men inget som störde, tycker jag. Här är receptet:
 
 
Varm choklad:
2, 5 dl valfri växtmjölk
2 tsk lucumapulver
2 tsk carobpulver
1 ruta mörk blockchoklad
1 msk kokosgrädde
 
 
Koka upp växtmjölken. Ha i lucuma- och carobpulver i en mugg och rör i ett par matskedar av den varma mjölken. Rör tills pulvren har löst sig helt. Lägg sedan i chokladrutan och kokosgrädden och häll på resten av mjölken. Rör runt tills grädden och chokladrutan har smält. Klart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0