Fettskräck

 
Det har skrivits och talats mycket de senaste åren om att fett är det som är hälsosamt att äta och många dieter går ut på att öka fettintaget och minska på kolhydraterna. Det sägs att det råder fettskräck i världen. Ja, det gör det. Men det finns en anledning till det. Fett är inte hälsosamt. En gång i tiden höll jag med alla lågkolhydratsförespråkare, men nu har jag läst på mycket mer och är av en helt annan åsikt. Människokroppen tål inte för mycket fett. Det lagras i oss - antingen utanpå musklerna eller runt organ och celler eller både och. Utanpå musklerna gör det ingen skada men inne i kroppen orsakar det problem och sjukdom. Diabetes är en av de sjukdomarna. En människa som lider av diabetes typ 2 har för mycket fett runt sina celler. Fettet hindrar insulinet från att föra sockret i blodet in i cellerna. Det går att bota på två sätt. Antingen slutar en äta kolhydrater som omvandlas till glukos (socker) i kroppen så att insulinet inte behöver arbeta. Men eftersom våra celler måste ha socker för att fungera går då kroppen in i ett slags svältläge som kallas för ketos där den börjar tillverka ketonkroppar som är kroppens back up när den inte har några kolhydrater. Det andra alternativet är att dra ner på fett i kosten. Då försvinner fettet runt cellerna och insulinet kan arbeta som det ska igen. Kroppen fungerar igen.
 
 
80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett. Det är vad människokroppen behöver. Ungefärligt. Barn behöver mer fett (deras magsäckar är för små för att kunna äta nog med kalorier från bara kolhydrater och måste därför äta mer kalorität mat (fett), men det är egentligen meningen att människobarn ska amma i två till fem år och få det mesta fettet från bröstmjölken) och det är klart det finns individuella skillnader, men vi är ändå ett och samma djur allihop och vi behöver ungefär lika mängder och samma slags föda för att må bra. De människor som lever längst och friskast liv på jordklotet är de som lever på mestadels kolhydrater. Frukt är det lättaste för kroppen att smälta. Därefter kommer stärkelserik mat så som potatis, ris och majs. Det är det vår kost mestadels har bestått av i miljoner år. Kött och fetrik mat är väldigt nytt i människans historia och det gör oss sjuka. Ett exempel på det är Kina. I Kina har kosten till största del bestått av ris (kolhydrater) i tusentals år. Köttkonsumtionen har varit mycket låg, men de senaste decennierna har deras kost blivit mer och mer lik den vi har i väst. Köttkonsumtionen har ökat drastiskt. Så har även diabetes, tjocktarmscancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Personer med asiatiskt ursprung tål inte kött och djurprodukter lika bra som människor med europeiskt ursprung på grund av att i Europa har vi ätit större mängder kött i mycket längre tid. Våra kroppar är mer anpassade till kött. Även fast vi inte mår bra av kött tål vi det bättre än andra. Något som en studie för inte alls länge sedan kom fram till men misstolkades brutalt av media. Eftersom människor med asiatiskt ursprung blir mycket fortare och i högre grad sjuka av kött och djurprodukter än de med europeiskt ursprung skulle vi som är mer anpassade till kött förmodligen också bli mycket sjukare av kött om vi slutade äta det i tusentals år, alltså blev veganer, och sedan började äta det igen. Det tolkade media som att vi blir sjukare av vegansk kost. Så lätt går det att vrida till fakta!
 
 
 
 
 
Den här löpsedeln från Aftonbladet valde jag att lägga in här inte enbart på grund av det uppenbara som står, att socker inte kan göra dig fet (Socker gör inte att du lagrar fett i kroppen. Äter du fett och socker kommer kroppen välja att arbeta med sockret eftersom det vet vad det ska göra med det och därför lagras fettet, men lösningen är inte att sluta äta socker. Det är att dra ner på fett. Rent socker, raffinerat socker, ger dig kortvarig och oeffektiv energi men kan omöjligt göra dig fet. Men jag vill inte alls förespråka raffinerat socker, som sagt ger det dig väldigt oeffektiv energi och noll näring. Det bästa sockret du kan äta är helt socker. Det vill säga frukt.) utan främst på grund av att visa den riktiga fettskräcken. Den som vi ser i tidningar och på tv och hör i samhället varje dag. Den som talar om för oss att vi måste gå ner i vikt för att vara hälsosamma och framför allt snygga. Accepterade. Den som fokuserar på det där fettet som sitter utanpå musklerna, det som inte gör någon skada. Visst kan det fettet vara en indikation på att även organen och cellerna har lagrat fett runt sig, men även om du är det som samhället kallar för smal (har väldigt lite fett utanpå dina muskler) kan dina organ och celler ha lagrat fett. Du kan också vara det som kallas för överviktig (begreppet "normalviktig" borde verkligen breddas något enormt tycker jag, men det är ett annat inlägg) och vara hur frisk och kry som helst. Det går inte att se på en persons utsida hur hälsosam hen är. Det som spelar roll när det kommer till hälsa är vad du stoppar i dig, inte hur du ser ut. Och att du rör på dig. Använder din kropp och dina muskler. Det är mycket mer hälsosamt att vara en rund, aktiv person än en smal slöfock.
 
 
Det fettet vi ska akta oss för (om en är intresserad av hälsa eller mår fysiskt dåligt och vill må bättre) är det vi stoppar i oss och det som lagras runt cellerna och organen. Inte det som finns utanpå våra muskler. Det är där fettet ska vara.
 
 
Det absolut farligaste fettet att äta är det som kommer från djur och deras biprodukter. Våra kroppar är inte alls anpassade till att ta hand om det. Även fast då endel människor tål det bättre än andra som jag skrev högre upp. Människor med skandinaviskt ursprung tål också mjölk mycket bättre än andra. Många av oss har utvecklat fortsatt laktasproduktion (det som bryter ner mjölksockret laktos medan vi ammas) även i vuxen ålder eftersom vi har druckit mycket komjölk här uppe längre än på andra ställen i världen.
Det näst farligaste att äta är det raffinerade fettet; oljor. Det som har fått något av en hälsostämpel men som verkligen är rent fett. Kroppen kan omöjligt ta hand om det på rätt sätt. På samma sätt som raffinerat socker är bara socker i sin renaste form är oljor bara fett utan några som helst fibrer.
Sedan kommer nötter och frön. Det är få nötter som går att äta råa och därför behandlas de oftast innan vi kan köpa dem. Och så fort någonting behandlas får kroppen svårare att ta hand om det. Det den mår bäst av är rå, obehandlad mat där alla fibrer och näringsämnen är intakta. Den vet precis vad den ska göra med sådan mat.
Det absolut nyttigaste fettet att äta som människa är feta frukter, så som avokado och oliver. Ungefär en halv till två avokados om dagen räcker för att få i sig nog med fett som vuxen. Beroende på hur mycket du rör dig och även individuella skillnader. Själv ligger jag på ungefär en halv per dag. Vissa dagar mer, vissa dagar inget alls. När du börjar äta mer hel och fiberrik mat säger kroppen till själv hur mycket och vad den vill ha. Det är fysiskt omöjligt att äta för mycket råa frukter och grönsaker. De innehåller så mycket fibrer att du omöjligt kan äta mer om du är mätt. Det viktiga är dock att du får i dig nog mycket kalorier per dag och det kan vara en bra idé att räkna på det innan kroppen har ställt om sig. Eftersom fett är väldigt kaloritätt måste du äta mycket större mängder volymmässigt av kolhydratrik mat, så som frukt, ris och pasta. Det räcker inte med att bara ta bort köttbiten och ersätta den med lika stor mängd potatis. Du måste ersätta den med lika stor mängd kalorimässigt. Vilket i de flesta fall innebär större volym. Din magsäck kommer inte vara van vid det och det bästa sättet att träna den för större volymer är att bara äta lite mer än vad som känns behagligt och sedan sakta öka mängden mat du äter på en och samma gång. Då är det viktigt med mellanmål under dagen tills du får in alla kalorier på tre mål så att du inte underäter. Du måste äta minst 2000 kalorier per dag som vuxen för att fungera optimalt. Sen beror det på hur lång du är och hur mycket du rör dig. Som referens är 2000 kalorier ungefär lika med 20 bananer eller 24 potatisar. Jag vet att det låter mycket men när kroppen ställer om sig är det verkligen inga problem att få i sig så mycket per dag.
 
 
Så dra ner på fettet och öka kolhydratintaget om du vill må så bra som möjligt och minska riskerna för sjukdom och problem i kroppen! Och det viktigaste: Undvik animaliskt fett helt och hållet!
 
 
Om du också är intresserad av kost och hälsa och sambandet mellan olika typer av mat och sjukdomar och problem kan jag rekommendera:
Böcker:  The China Study av T Colin Campbell & Thomas M. Campbell II. The 80/10/10 diet av Douglas N. Graham. The Starch Solution av John McDougall. Proteinaholic av Garth Davis. How Not to Die av Michael Greger.
Dokumentärer:  Forks Over Knives. Vegucated. Simply Raw: Reversing Diabetes in 30 Days. Food Matters. Fat, Sick and Nearly Dead. Endel av dokumentärerna går att se på Netflix, resten finns på YouTube.
YouTube:  Bite Size Vegan. Mic. the Vegan. Sweet Natural Living. NutritionFacts.org. John McDougall.
Facebook:  Dr. Garth Davis. John McDougall M.D. T. Colin Campbell Center for Nutrition Studies. Vegan Bodybuilding, Health and Nutrition. NutritionFacts.org. Neal Barnard, M.D.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0