SMULPAJ - Äpple, Mandel, Kokos & Kanel

 
 
 
 
 
Jag har fått lite äpplen och kände för att baka en äppel paj.
 
Jag utgick från hur jag brukar göra smulpaj, men modifierade det till hur jag ville ha det i huvudet. Istället för veganskt smör tog jag kokosgrädde. Kokosgrädde är det tjocka, vita som lägger sig högst upp i kokosmjölksburkar. För säkerhets skull kan en ställa in burken i kylskåpet några timmar så att grädden och vattnet garanterat separerar. Tror även det finns burkar med bara kokosgrädde att köpa i vissa affärer.
Jag provade också att skippa strösockret helt och sötade istället med dadlar. Det blev inte riktigt så sött som jag ville ha det, så jag tror jag ska ha i lite lönnsirap nästa gång. Sen beror det ju på vad en äter till pajen. Har en väldigt söt vaniljsås eller glass till så gör det nog inget att pajen inte är så söt.
 
 
Håll i er nu! För här kommer ett orginalrecept från mig:
 
 
Äppelpaj med smak av mandel, kokos och kanel
 
2 1/2 dl havregryn
2 1/2 dl mandelmjöl
1 dl kokosgrädde
10 urkärnade dadlar
 
 
Mossa samman allt i en bunke med händerna.
 
 
8-10 äpplen
kanel efter smak
 
 
Skala och skiva äpplena och lägg i en pajform. Pudra kanel över och smula sedan smuldegen över alltihop. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 15 - 20 minuter. Håll koll så den inte blir bränd.
 
 
 
Tror pajen skulle vara god tillsammans med en hemmagjord vaniljsås gjord på banan, kokosgrädde, vaniljpulver och lönnsirap som mixas slätt. Vi köpte en färdig, vegansk glass och åt till och det var gott det med.
 
 
Smaklig spis!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0