Det hänger ihop

 
 
 
 
När en påpekar orättvisor som djur utsätts för av den mänskliga handen anklagas en ofta för antropomorfism. Alltså för att sätta mänskliga egenskaper på icke-mänskliga ting och djur. Men det stämmer ju inte. Det är snarare tvärtom. Att många väljer att ignorera kännande organismers känslor därför att de ser människan som högre stående och unik. Visst är människan unik på många sätt, men inte när det kommer till att ha ett centralt nervsystem. De allra flesta djur känner sådant som smärta, obehag, rädsla och skräck. De blir deprimerade och får psykiska men om de utsätts för traumatiska händelser eller tvingas leva på sätt som de mår dåligt av. De kan såklart också känna glädje och lycka och kärlek. Känslan kärlek uppstod förmodligen samtidigt som bröstmjölken då honor började ta hand om sina ungar även efter födseln. Moderskärleken är den starkaste kärleken inom nästan alla djurarter.
 
 
Jag har blivit anklagad för att förminska människors olika utsatthet och lidande under till exempel förintelsen eller slavhandel när jag jämför det med hur vi behandlar många icke-mänskliga djur. Jag håller inte med och tycker att det snarare är förnekan och förminskandet av djurs känslor och upplevelser som är det stora problemet.
 
 
Jag tror också att vår förmåga att att förneka det här är den stora, stora grunden som nästan alla typer av förtryck vilar på. Hur kan vi samsas som människor när vi utnyttjar andra djur så som vi gör? Hur kan vi lära oss att det är fel att döda och skada när de allra flesta av oss bidrar till sådana handlingar dagligen? Inte medvetet, men någonstans ligger det och gnager. Det tror jag i alla fall. Att de allra flesta av oss vet att köttet som ligger på tallriken tillhör en kännande individ som dödats endast i syfte att hamna på en tallrik.
 
 
Jag tyckte i alla fall att det var som en sten lyftes från mitt bröst när jag insåg att jag inte behövde äta djur eller utnyttja dem på något annat sätt. Det gjorde mig mer öppen för vad andra människor än de med samma privilegier som mig utsätts för och upplever. Jag tror definitivt att det gjort mig till en bättre person. Även fast det också gjort mig deppigare. Det är inte lätt att ta in allt som icke-mänskliga djur har fått utstå och att inse att jag också bär skuld för det. Det är också svårt att se djur fortsätta dödas utan att kunna göra någonting åt det här och nu. Det är en sådan oerhörd stor del av nästan alla kulturer som går tillbaka tusentals år. Det är socialt och moraliskt accepterat nästan överallt i världen och då är det väldigt svårt att ändra på. Korna på bilden bor några hundratals meter från mig. Jag vet inte om det är mjölk- eller köttkor. Hur som helst kommer de inte få leva länge till. Och det finns inget jag kan göra åt det. Det gör ont. Samtidigt går det inte att gräva ner sig i sådant en inte kan förändra utan faktiskt jobba på det som går att ändra på. Säga ifrån så mycket en orkar och så vidare.
 
 
Jag är feminist även för andra djur än människans skull. Det är honornas kroppar som utnyttjas hårdast (hanarna dödas ofta direkt efter födseln eller efter några månader vilket är lika hemskt det) och jag vill inte bidra till det. Det kvinnliga reproduktionssystemet är heligt för mig och jag tänker inte utnyttja andra honor för deras menstruation eller bröstmjölk. De här tankegångarna är inte så populära inom feministiska kretsar vad jag tycker mig kunna se. Men jag tror att det hänger ihop även här. Utnyttjar vi honor inom andra djurarter är steget inte långt att ta för utnyttjandet av mänskliga honor.
 
 
Det går ju såklart att debattera rätten att utnyttja och döda icke-mänskliga djur. Bara för att jag tycker att det är fel så är ju inte det den absoluta sanningen. Men så här tänker jag i alla fall, att de flesta förtryck hör ihop.
 
 
Jag avslutar med ett citat från Pythagoras: Så länge som människor dödar djur, kommer vi döda varandra.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0