Naturens kraft

När jag känner mig ledsen eller orolig eller bara behöver fundera en stund vänder jag mig ofta till naturen. Det har jag alltid gjort och kommer nog alltid att göra.
 
Jag växte upp väldigt fint nära en sjö och med mycket skog runt omkring, fast ändå bodde vi inte på landet. Det är väl det som är fördelen med att växa upp i en småstad, att man får lite både och. Både stad och natur. Jag och min vän lekte med våra påhittade små "pysslingar" i skogen som vi byggde hus åt. Min familj bodde i en jättefin stubbe. Ett tag var jag trädkramare, bokstavligt talat. Kunde sitta i flera timmar och bara krama om ett träd, haha! Men det var underbart! Vilken kraft man får tillbaka av naturen. En dag när vi gick till skolan såg jag att det satt ett sånt där plastband, som visar att det här trädet ska fällas, runt mitt favoritträd. Jag blev jätteledsen men tänkte att det löser sig. De kunde ju inte ta ner mitt träd! Vet inte vad jag trodde. Att de som tog ner träden skulle säga: "Här brukar det sitta en 10-årig flicka och filosofera, så det här trädet hoppar vi över grabbar!", haha! Nu finns det iallafall bara en stubbe kvar där jag suttit så många gånger och samlat kraft.
 
Jag var nog också den enda, eller en av få, som jublade (inombords) varje gång vi skulle ha friluftsdag i skolan. Inte om vi skulle åka skidor eller skridskor eller något liknande (är inte så bra på något av dem), men om vi skulle ut och vandra eller, det bästa av allt, tälta! Åh så kul jag tyckte det var. Laga mat i stormkök, sitta vid lägerelden om kvällen och sova i sovsäck. Och den där tryggheten av att vara många ute i naturen. För fastän jag älskar skogen så måste jag erkänna att jag är rädd för varg och björn. Har alltid varit mest rädd för björn, men i somras nådde min vargrädsla nya höjder. Det började med att jag hörde talas om att ett vargrevir höll till precis på den udden där mina föräldrar köpt sommarstuga. Stugan ligger väldigt ensligt och ingen har bott där på cirka 3 år, så jag förstår att vargarna trivs där. Förr bodde mina farföräldrar där hela sommaren, från maj till september, och aldrig att vi såg någon varg. Men iallafall, en kväll gick min bror längst ut på udden. Men väl där ute ringde han och sa att vi fick komma och hämta honom med båt för han hade sett vargspår i mossen. Gah!
Men jag vet ju att det egentligen är vargarnas och alla andra djurens skog, och jag vet att det är onödigt att vara rädd och jag försöker att inte vara det. Var det inte Ronja Rövardotters mamma som sa att de flesta djur blir farliga om de känner av att man är rädd, så därför är det bäst att inte vara rädd över huvud taget! Eller något i den stilen. Tänkte att det kanske blir bättre om jag får skriva av mig rädslan så kanske den stannar här på bloggen ;)
 
Nu känner jag att jag har kommit bort lite från ämnet här, men det jag vill ha sagt helt enkelt är att naturen och framförallt skogen betyder mycket för mig. Och jag är så himla tacksam och glad att jag får bo så pass nära naturen som jag faktiskt gör, fastän vi bor mitt i stan. På en holme med en vik som utsikt genom köksfönstret. Och blir jag för skogssjuk så har jag ju faktiskt Mariebergsskogen på andra sidan viken :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Bilder från lite olika ställen, men främst från mamma och pappas sommarstuga)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0