Röd ring runt månen

Igår kväll när jag gick och handlade såg jag att det var fullmåne (därför jag inte kunnat sova på flera nätter då, suck). Månen hade också en röd ring runt sig och lyste jättestarkt. Blev nyfiken vad det kan "betyda" så jag sökte lite nu på morgonen.
 
Enligt bondepraktikan betyder röd ring runt månen att det blir regn och blåst eller ihållande torka. Hmm, torka känns det väl inte som vi har haft, så jag gissar på att det blir regnigt och blåsigt idag :P
Men det står också att om fullmånen lyser starkt och klart så ska det bli vackert väder...
 
Enligt gammal folktro så är en röd ring runt månen ett dåligt omen. Det bådar för onåd. Usch! Fick en sån olustig känsla igår när jag såg det och nu känner jag mig ännu mer orolig! Fast jag brukar bli orolig vid "vanlig" fullmåne också, så det kanske inte är något att grubbla över.
 
Och tillslut, enligt SMHI är "kransar kring månen ett optiskt fenomen som är ganska vanligt när tunna moln delvis döljer fullmånen".
 
Så alltså, vi kan vänta oss en regnig och blåsig dag (med vackert väder!?) och vänta onåd...
 
Spännande att se hur det blir! :P Fast det där med onåd önskar jag att jag aldrig hade läst!
 
 
Tog aldrig något kort på månen igår, så jag lägger upp två andra månbilder. Det är inte lätt att ta kort på objekt som ligger långt bort med min kamera, så ni får ursäkta kvaliteten :P
 
 
 
Visst är det mäktigt med månen? Man har liksom "respekt" för den på något sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0