Bönbiffar

 
 
 
Idag var det en sådan där dag då kylskåpet var fullt med saker som jag inte visste vad jag skulle göra med. Men efter ett tag började en vision ta plats i mitt huvud. Jag hade massa kikärtor över från tidigare i veckan och tänkte att jag skulle göra bönbiffar! Så jag köpte bara en förpackning svarta bönor, resten hade jag hemma. Till biffarna gjorde jag en tomat- och basilikasallad, en créme fraiche-sås samt en egen spenatpesto. Oj, vad gott det blev om jag får säga det själv! Biffarna smakade och såg ut som hamburgare, så det ska vi testa att äta dem som någon gång. 
 
 
Bönbiffar 3-4 pers:
Jag har utgått från det HÄR receptet, men eftersom jag gjorde lite förändringar skriver jag upp "mitt" recept.
 
1 förpackning kikärtor
1 förpackning svarta bönor
2 ägg
4-5 msk majsstärkelse
1 msk torkad koriander
1 msk torkad spiskummin
1 liten schalottenlök
salt, peppar och vitlökskrydda
 
Skölj av ärtorna och bönorna noga i kallt vatten. Lägg i en bunke tillsammans med ägg, majsstärkelse och kryddor. Mixa till en slät smet med stavmixer. Skär löken i mindre bitar och lägg i bunken. Mixa slätt. Smaka av med salt, peppar och vitlök. Smeten ska vara väldigt lös och kladdig. Klicka ut i en varm stekpanna och forma till biffar. Stek på medelvärme tills undersidan har stelnat, då vänder du på dem och steker lite till.
 
 
Spenatpesto:
Nu vet jag inte vilka kriterier som gäller för en pesto, men jag kallar den för pesto :)
 
1 näve cashewnötter (blötlagda i minst två timmar)
1 näve spenat
1-2 msk rapsolja
1 pressad citron
salt, peppar
 
Lägg allt i en liten bunke och mixa samman med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar.
 
 
Tomat- och basilikasallad:
Dela alla körsbärstomater i en liten förpackning i fyra delar. Klipp ner färsk basilika och ringla på balsamvinäger. Done!
 
Créme fraiche-sås:
Krydda en burk créme fraiche med örtsalt. Done!
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0