Pepparkaksrulltårta med vanilj- och lingonfyllning

 
 
Jag har bakat en julfavorit: pepparkaksrulltårta! Men jag provade att använda kokossocker istället för strösocker och det gick inte att få ägg- och sockervispet poröst. Så rulltårtan blev lite misslyckad. Fast bara utseendemässigt. Eftersom den inte håller ihop som en rulltårta ska göra åt vi den på tallrik med sked, som en bakelse.
Eftersom det här är en av mina favorit-julbakelser tänkte jag dela med mig av receptet till er så ni också kan njuta av den ljuvliga kombinationen pepparkaka, vanilj och lingon!
 
Pepparkaksrulltårta med vanilj- och lingonfyllning
3 ägg
1 1/2 dl strösocker (Jag tog kokossocker istället. Blev som sagt inte en rulltårta av det hela, men den smakade gott för det!)
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk nejlika
1 1/2 tsk ingefära
1 1/2 tsk kanel (I orginalreceptet är det 1 msk pepparkakskrydda istället för nejlika, ingefära och kanel.)
 
Fyllning
500 g kesella (I orginalreceptet använder de 500 g vaniljkesella istället för naturell kesella, men jag vill gärna söta själv med honung och vaniljsmak är lätt att få till med vaniljpulver!)
1 tsk vaniljpulver
2-4 tsk akaciahonung (Om du använder vaniljkesella, skippa vaniljpulvret och honungen.)
1/2 dl tinade frysta lingon (Gärna mer! Jag tog 1 dl.)
 
Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg bakplåtspapper i en liten långpanna, cirka 30 x 40 centimeter.
Vispa ägg och socker poröst (Använder du kokossocker blir det inte poröst, men vispa det ett tag).
Blanda potatismjöl, bakpulver och kryddor. Rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i cirka 3-5 minuter. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och stryk kallt vatten på baksidan av det bakplåtspappret som rulltårtan sitter fast i. Dra sen bort det. Låt kallna.
Blanda kesella, vaniljpulver och honung och bred smeten över den kalla kakan. Strö över lingonen och rulla försiktigt ihop. Går lättast om du hjälper till med bakplåtspappret.
Om du använde kokossocker kommer det inte vara så lätt att rulla tårtan, men det går. Men var beredd på att bli kladdig om fingrarna! Skär den sedan försiktigt i rulltårtsbitar och frys in direkt. De blev mycket fastare och mer lätthanterliga när man tinade dem.
 
Ät som den är eller vispa grädde till! Själv vispade jag kokosgrädde förra veckan. Det var en jättegod kombination! Ta så mycket kokosmjölk du vill ha och vispa. Konsistensen blir ganska rinnig men vill du ha mer hårt vispad grädde tror jag man kan ta bara det tjocka lagret som lägger sig överst i kokosmjölksburken och vispa det.
 
Minns inte var receptet kommer ifrån, men jag är ganska säker att det är ur någon tidning.
 
God är den i alla fall! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0