Glutenfria skurna pepparkakor helt utan raffinerat socker

 
  
 
De här kakorna heter "Skurna pepparkakor", "Franska pepparkakor" eller "Skurna franska pepparkakor" och finns i de flesta kokböcker. Jag har fått massa gamla kokböcker och det är så kul att kolla igenom alla gamla recept där allting står i hektogram. Här är pepparkakorna i en bok från 1953! Kolla vad man kan ta istället för bikarbonat. Pottaska!
 
 
Men det receptet jag använde mig av tog jag ur Sju sorters kakor. Den här utgåvan fick jag för ett par år sedan, men jag är nästan säker på att det finns i de äldre utgåvorna också. Jag gjorde som vanligt om receptet till glutenfritt och den här gången hade jag inget raffinerat socker i heller! Istället hade jag kokossocker och honung. Här kommer det:
 
Glutenfria skurna pepparkakor utan raffinerat socker
Ca två plåtar
 
2 dl (125 g) sötmandel
200 g smör
1 1/2 dl kokossocker (i orginalreceptet: 2 dl socker)
1 dl akaciahonung (i orginalreceptet: 1 dl ljus sirap)
2 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
1 tsk bikarbonat
2 3/4 dl potatismjöl
1 1/2 dl maizena majsstärkelse
1 1/2 dl rismjöl
1/4 dl fiberhusk (i orginalreceptet: 6 dl vetemjöl istället för potatismjöl, maizena, rismjöl och husk)
 
Hacka mandeln grovt. Rör smör mjukt och blanda i socker, honung, kryddor, bikarbonat, mandel, mjöler och husk. Arbeta ihop. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den tills den är smidig. Dela den i två delar och forma dem till tjocka rullar. Linda in dem var för sig i smörgåspapper eller folie. Lägg rullarna kallt några timmar eller gärna till följande dag.
Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv. Lägg upp dem på ett par plåtar. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i cirka 12 minuter.
 
 
 
De blev riktigt goda!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0