Rödbetsrårakor

 
Det var denna rätt jag skulle ha getosten till förra veckan! Rödebetsrårakor med getost, valnötter och honungsvinägrette. Är ganska så säker på att jag tog detta recept från "Trädgårdsonsdag" som brukar sändas under våren/sommaren på Svt. Här är en länk till det receptet.
 
Rödbetsrårakorna gör man som vanliga rårakor, men man tar hälften potatis och hälften rödbetor. Skala och riv potatis och rödbetor, cirka 250 g av vardera för fyra personer. Blanda i en bunke och salta med ungefär 1/2 tsk salt. Gör små plättar utav smeten och stek knapriga i rikligt med smör. Krama ur vätskan ordentligt först. Koka sedan ihop 2 msk honung och 2 msk vitvinsvinäger. Lägg upp rårakorna på en tallrik, smula över getosten och garnera med valnötter och sallad. Ringla tillsist över honungsvinägretten. Namnamnam!
 
Jepp, brände skiten ur mina rårakor så jag täckte dem helt med sallad och getost! Men gott blev det :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0