Chokladbollens dag

 
Jag är så himla trött på raffinerat socker och vill jättegärna hitta alternativ som smakar lika gott. Så jag gjorde vanliga chokladbollar fast jag sötade med honung istället för socker. Liiiite nyttigare och fantastiskt gott! Eftersom chokladbollar inte ska värmas upp någonting är dessutom alla nyttigheter kvar i honungen. Rullade dem dock i pärlsocker därför att jag tycker det är godare än kokos. Använde mig utav det här receptet, fast jag gjorde dubbel sats så jag fick ungefär två tallrikar med chokladbollar. Jag tog också i lite mer kakao än det står och mindre honung eftersom jag tycker det är godare med starkare chokladsmak.
 
Jag köpte ekologisk akaciahonung som är naturligt flytande och så gillar jag verkligen änglamarks kakao.
 

Det går såklart att ha i någon matsked kallt kaffe också. Jag är inte jätteförjust i det.
 
Mums!
 
 

Kommentarer
Postat av: Mahlyn

Ååhh! Intressant! Jag brukar alltid ha minst hälften så mycket socker som det står och nästan dubbelt så mycket kakao! :D DÅ kanske man borde ha i honung istället då? ;) Hade du i hälften så mycket som i receptet eller? =)

Svar: Ja, jag vet att du brukar ha i myyycket mindre socker än det står i recept (har alltid det själv nu för tiden :D) och det blir verkligen supergott! :D Blir så himla sött och sliskigt annars :S Ja, jag tog ungefär hälften honung och det räckte gott och väl när man hade pärlsocker på. Kanske man kan ha i lite mer om man gör med kokosflingor? MEN ska tillägga att jag inte hade i dubbelt så mycket kakao utan ungefär en tredjedel mer :P Skulle tro att man behöver mer honung ju mer kakao man har i, men det är ju bara att smaka sig fram :) Det blev en succé iaf, båda tallrikarna är tomma och ingen sa något om att det smakade annorlunda, hihi! :D
frusentuva.blogg.se

2014-05-14 @ 08:57:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0