Hemmagjord deodorant

 
 
 
Att göra sin egen deodorant är busenkelt! Och så slipper man att ha syntetiska ämnen i armhålan. Googlar man så hittar man snarlika recept på deodoranter; lika delar av kokosolja, bikarbonat och någon form av absorberande "mjöl". Oftast majsstärkelse men potatismjöl och arrowrot är också vanligt.
Det har aldrig riktigt fungerat som jag vill, men nu har jag exprimenterat mig fram till en deo som fungerar för mig!
 
 
 
 
2 msk kokosolja
4 msk majsstärkelse
4 msk bikarbonat
2-3 droppar tea tree-olja
 
Lägg alla ingredienser i en skål och mosa ihop till en jämn röra. Tryck sedan ner röran i en liten burk med hjälp av en sked. Nudda inte i röran, då får du i bakterier i den. Smörj in dina rengjorda armhålor med röran och du får deodoranteffekt! Inte antiperspirant, kroppen behöver få svettas.
 
De här ingredienserna och måtten kör jag med men det är så olika vad man behöver från person till person, så prova dig fram!
 
 
 
 
Förvara burken upp och ned (Jag har läst någonstans att det mesta i burk håller längre om man ställer den upp och ned. Har någonting med lufttrycket att göra tror jag.) i badrumsskåpet. Behöver inte stå i kylskåp. Viktig är dock att man har rena händer när man tar i röran så man inte får ner baciller i burken. Då håller den inte lika länge. Det är också viktigt att armhålorna är rena innan man smörjer in dem med deon. Svett luktar egentligen ingenting, det är när det kommer i kontakt med bakterier det börjar lukta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0