Broccolipaj med supergott pajskal

 
Nu är det ett tag sen så det är väl på tiden att jag tipsar om god, vegetarisk mat!
 
 
Jag tänkte att jag skulle bjuda på en favorit; Broccolipaj
Och eftersom jag numera äter glutenfritt vill jag också tipsa om ett jättegott pajskal som var med i Coops tidning Mer smak för ett tag sedan. Receptet bjuder Luise och David från bloggen Green kitchen stories på.
 
Glutenfritt pajskal
 
1 1/2 dl rismjöl
1/2 dl mandelmjöl
2 msk potatismjöl
1/2 tsk havssalt
3 msk kokosolja
3 msk iskallt vatten
 
Sikta ner mjölsorterna i en bunke. Tillsätt salt. Arbeta in kokosolja och vatten till en deg. Tillsätt extra vatten om degen är smulig. Rulla degen till en boll, lägg i plastfolie i kylskåpet 30 minuter.
Ett tips: Gör dubbel sats och frys in ena bollen. Bara att ta upp och tina i kyl över natten.
 
Broccolipaj
 
600 g broccoli
3 ägg
2 dl grädde
3 dl riven ost
Eventuellt tomat och champinjoner, minska då på broccolin
Vitlökskrydda, salt och vitpeppar
 
Koka broccolibuketterna i några minuter. Använder du fryst broccoli (blir lika bra det!) behöver de bara tina upp i grytan. Skär 1-2 tomater i mindre bitar, om du vill ha det i. Blanda ägg, grädde, ost och kryddor i en bunke.
 
Ta fram pajdegen. Tryck ut den med fingrarna i en pajform. Nagga med en gaffel och förgrädda i 8-10 min i ugnen på 200 grader. Bred ut den kokta broccolin i pajskalet och eventuellt tomater och champinjoner. Häll äggblandningen över och grädda tills pajen får en fin gyllenbrun färg. Cirka 30 minuter.
 
Smaklig måltid!
 
 
 På tal om gyllenbrun. Den här pajen jag gjorde för någon vecka sedan blev sååå fin! Men självklart glömde jag ta kort på den när den var hel... Men bättre sent än aldrig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0