Det spirar

 
 
 
Det spirar bland våra små växter. På de tre övre bilderna ser ni hur tomat-, citron- och sockerärtsplantorna såg ut för tre veckor sedan ungefär och på de två nedre hur tomaterna och sockerärtorna såg ut förra veckan. Nu är de dubbelt så stora. Känns helt otroligt att snart kommer växterna trivas utomhus, natt som dag, och man själv kan leva i kjol och sandaler. Så känns det varje år, jag vågar inte riktigt tro på sommaren. Men den kommer ju ändå, trots mina tvivel, och tur är det!
 
 
 
 
Provade att sätta tre avokadokärnor i år också. Riktigt spännande! Hittade flera olika tillvägagångssätt, men jag fastnade för tandpetar-metoden. Man sticker helt enkelt in tre tandpetare i avokadokärnan (viktigt att komma ihåg vad som är upp och ner på den) så att den kan luta sig på kanterna av ett glas. Sen fyller man glaset med vatten så att det täcker nederdelen av kärnan och ser till att hålla vattennivån så ungefär. Jag satte tre kärnor, som sagt, men det är bara en som har fått rot. Men jag ger inte upp än! Det kan ta upp till två månader innan man ser något. Egentligen ska man låta roten bli riktigt lång och vänta tills växten har kommit upp ordentligt på ovansidan innan man planterar kärnan enligt den här metoden, men min kärna hade spruckit så mycket så jag tror inte den skulle klara att hålla sig uppe länge till. Så jag valde att plantera den i jord enligt en annan metod jag läste om. Får se om det blir någon växt eller inte, spännande är det i alla fall :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0