Ihopslängd middag

 
 
Vi åt en sån god middag igår! Enligt min smak i alla fall. Jag hade ingen idé alls vad vi skulle äta och jag orkade inte gå och handla, så jag tog lite av det jag hade hemma. För ett tag sedan upptäckte jag att kokta kikärtor smakar som tonfisk! Och jag har känt mig sugen på smaken av tonfisk. Jag hade två burkar färdigkokta kikärtor hemma och romansallad. Då slog det mig att jag skulle göra "tonfisk"-röra och lägga i salladsbladen.
 
Så här gjorde jag:
 
Kikärtsröra á la tonfisk
Ca. 6 st. "baguetter"
 
2 burkar kokta kikärtor, ~240 g kikärtor i varje burk
lite vatten
en halv liten rödlök
3-4 msk hackad dill
lite vitlökspulver och svartpeppar
romansallad
 
Skölj av kikärtorna och lägg dem sedan i en bunke tillsammans med lite vatten och mixa med en stavmixer tills du har fått en röra. Tillsätt vatten tills du fått önskad konsistens.
Hacka rödlöken och dillen och blanda i kikärtsröran. Krydda med vitlökspulver och svartpeppar. Salt kan man också ha i om man vill. Själv försöker jag dra ned salt, därför har jag inte med det i receptet.
Skölj sex stycken romansalladsblad, lägg dem på tallrikar och klicka ut kikärtsröran i dem. Bon appetit!
 
 
Jag var också sugen på efterrätt. Är det fredag så är det. Och då var det bara att kolla i skafferi och frys vad som fanns att tugga på. Det blev en jäääättegod hallon- och bananglasshistoria med hackade mandlar och katrinplommon.
 
Jag la mandlar i blöt i några timmar. När jag för några år sedan var på en föreläsning om raw food fick jag veta att nötter blir mer lättsmälta om man lägger dem i blöt. Det ska tydligen också ta död på nåt ämne som inte är bra för oss samt "väcka" ett annat ämne i nöten som är bra för oss. Kommer inte ihåg så mycket om det där tyvärr, det enda jag har i bakhuvudet är i alla fall att man ska blötlägga nötter.
När mandlarna luggit i blöt några timmar sköljde jag av dem, hackade dem och blandade dem med hackade katrinplommon. Mandel- och katrinplommonhacket la jag i botten av två efterrättsskålar.
 
Hallonglassen gjorde jag av frysta hallon. Det är bara att ta upp frysta hallon och mixa dem med stavmixer till en sorbé-liknande massa. De kan behöva tinas lite, lite innan man mixar. Jag hade också i lite vatten för att få den mer rinnig. Häll hallonglassen över hacket i botten av skålarna.
 
Bananglassen, som för övrigt har blivit min favoritglass, gjorde jag på samma sätt. Jag har en stor påse med bananer skivade i mindre bitar i frysen och när jag är sugen är det bara att jag tar upp några bananer och mixar till glass. Men bananerna tinar jag i åtminstonde en halvtimme innan jag mixar dem med stavmixer. De ska börja bli lite mjuka och kladdiga men ändå fortfarande vara hårda för att det ska bli perfekt konsistens. Enligt mig :) Jag tror inte heller det är så bra för stavmixern att mixa stenhårda bananbitar. Klicka i bananglassen i skålarna och strössla över lite mandlel- och katrinplommonhack. Klart!
 
Den blev som sagt god, men jag kände att det inte direkt är den rätta årstiden för en stor skål med glass just nu. Men tänk er en varm sommardag på en filt, då skulle jag inte tacka nej om någon kom och erbjöd mig en sådan här skål! 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0