Färska vårrullar

 
 
 
 
 
Hur gott var inte det här?! Jo, det ska jag berätta: det var supergott! Jag var verkligen sugen på vårrullar i dag. Då kom jag på att jag hade rispapper i skafferiet och bestämde mig för att göra mina egna, färska vårrullar. Har testat det förut och gillade det.
 
 
Det här hade jag i mina vårrullar:
 
 
1 morot, 1/3 gurka, 2 salladslökar som jag rev på rivjärn, klämde ur vätskan och kryddade med koriander (färsk är godast tycker jag!)
100 g inlagda böngroddar
1 avokado
 
 
Tillaga rispappren enligt anvisning på förpackningen, en i taget, och lägg lite av morots- och gurkröran, böngroddarna och en skiva avokado i mitten. Rulla ihop och den är klar! Fortsätt tills du får slut på ingredienser. Jag fick ihop sju rullar. Till det här gjorde jag en dippsås på 1 msk jordnötssmör, 1 msk soja och 2 msk sweet chilisås. Den blev ganska tjock så jag spädde med lite vatten. På bilden är den outspädd.
 
 
 
Det här gick väldigt fort att slänga ihop. Något jag gillar! Men är du inte van att handskas med rispapper kan det dra ut på tiden. Det är ganska krångligt och jag har tyvärr inga tips att ge, för jag suger fortfarande. Om någon kommer på hur en ska få upp rispappret ur det kokheta vattnet utan att det rullar ihop sig och utan att bränna fingrarna, tipsa mig gärna! Men trots att det krånglade tog det inte mer än 45 minuter att skiva, skölja, riva och rulla.
 
 
 
Så har du tålamod och ett stort förråd av svordomar är det här ett gott middagstips!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0