Hederlig böngryta

 
 
 
 
 
 
Ibland vill en bara ha något mustigt och matigt. Något som går åt husmanshållet. Då är en böngryta inte så dumt! Den är väldigt lätt att göra och superbillig! Jag gjorde en ganska stor sats och frös in hälften.
 
 
 
 
En mellanstor böngryta:
 
1 liter vatten
2 msk buljongpulver eller 2 buljongtärningar
10 champinjoner
1 1/2 förpackning valfria bönor - jag hade en förpackning borlottibönor och en halv förpackning svarta bönor i min gryta
2 - 3 dl fryst paprika -, majs- och ärtblandning
1 - 2 tsk bbq-sås
salt och vitpeppar
~ 4 msk maizenastärkelse + vatten till redning
 
 
Koka upp vatten och buljong. Skär champinjonerna i bitar och ha i dem i grytan tillsammans med alla övriga ingredienser förutom salt, peppar och redning. Låt puttra i 10 - 15 minuter. Smaka av med salt och peppar och red med maizenan utrörd i lite vatten. Servera med kokt potatis och en god sallad. Min nya favorit är att skära isbergssallad och blanda med grovriven gurka och salladskrydda. Salladen blir så vattnig och god med riven gurka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0