Kåltider - hej, hej!

 
 
 
 
Nu är det verkligen kåltider! Känns som att vi äter kål med kål och kål varenda dag. Men det gör mig ingenting! Jag tycker faktiskt om kål nu för tiden. Det gjorde jag inte innan jag blev vegan. Speciellt inte när jag var yngre. Men det senaste året har jag börjat gilla många rätter. Risgrynsgröt är ett exempel. Det är en maträtt som jag har haft väldigt svårt för men som jag nu tycker är gott. Och kål då.
 
På den översta bilden ser ni en fänkålsgratäng med kokta rödbetor, gröna linser och en grönsallad. Fänkål har jag fortfarande lite svårt för, men det är på grund av att jag inte gillar lakrits. Och fänkål smakar väldigt mycket lakrits. Men vissa kombinationer tycker jag om. Så som hallon-lakrits och rödbeta-fänkål. Receptet på den här fänkålsgratängen hittade jag på baksidan av ett paket med rödbetsbiffar från märket ekko gourmet. Jag ändrade lite i det för att passa oss. Så här gjorde jag:
 
 
Fänkålsgratäng
1 stort fänkålshuvud
3/4 tsk fänkålsfrön
2 vitlöksklyftor
2,5 dl växtgrädde
salt och peppar
 
Dela fänkålen i fyra delar, ta bort roten och skölj noga. Skiva fänkålen tunt. Blanda med fänkålsfrön och lägg i en ugnsform. Blanda grädde, salt, peppar och pressade vitlöksklyftor i en bunke och häll blandningen över fänkålen. Gratinera i ugnen i cirka 15 minuter i 190 grader.
I orginalreceptet ska det även vara en tunt skivad lök i som blandas med fänkålen och fröna. Det ska också smulas två brödskivor över alltihop innan gratängen åker in i ugnen.
 
 
 
 
På den här bilden är det mina favorit-grönkålschips tillsammans med gurkstavar och avokadodipp. Receptet är från Svts vegetariska matlagningsprogram Vegorätt och det hittar ni här (klick). Jag skriver upp det här också. De är så goda! Påminner om sourcream & onion-chips.
 
 
Grönkålschips
5 stora blad grönkål
1,5 msk kokos- eller rapsolja
2 tsk näringsjäst
1 pressad vitlöksklyfta
salt
 
Riv lagom stora "chipsbitar" av grönkålen och blanda med övriga ingredienser. Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper. Sätt i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter. 160 grader i varmluftsugn och 170 grader i vanlig ugn. Ha koll! De blir brända fort.
 
 
 
 
Det här var sååå gott! Och det förvånar mig. Det är kålpudding på en bädd av grönkål ni ser på bilden och det har jag verkligen inte kunnat med förut. Det är tradition där jag kommer ifrån att laga kålpudding under marknadstider och jag pallade inte ens lukten när jag var yngre. Men nu tyckte jag det var så himla gott! Hittade receptet i Icas tidning Buffé. Jag veganiserade det och så här gjorde jag:
 
 
Kålpudding
1 kg vitkål
2 msk lönnsirap
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
 
500 gram vegansk färs (själv använde jag Anammas)
3 msk majsstärkelse
2 msk sojasås
1 dl växtgrädde
1 msk buljongpulver eller 1 buljongtärning, smulad
1 msk lönnsirap
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 riven gul lök
 
Skär bort mittstocken på kålen och strimla den. Bryn i cirka 5 minuter. Blanda med sirap, salt och peppar efter de mått som står i första spalten. Blanda ingredienserna i andra spalten i en bunke. Tina färsen om den är fryst. Lägg hälften av kålen i en ungsform. Lägg på färsblandningen och täck med resten av kålen. Grädda cirka 40 minuter i 200 grader. Servera med lingonsylt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0