HÖSTGRYTA med smak av Äpple, Timjan & Lingon

 
 
 
 
 
Innan jag blev vegan brukade jag alltid göra en gryta på hösten med fläskkotletter, äpple, timjan och lingonsylt. Den är så himla god och höstig! Kommer inte ihåg var jag hittade receptet. Nu hittade jag receptet igen och jag tänkte att jag skulle veganisera det. Sagt och gjort! Jag bytte bara ut fläskkotletterna mot aubergineskivor och ändrade ingredienserna lite grand. Här kommer receptet.
 
 
Vegansk höstgryta gjord på aubergine, äpple, timjan & lingon:
 
1 liten aubergine
2 röda äpplen
1 msk majsstärkelse
2 1/2 dl växtgrädde
1/2 buljongtärning
2 msk lingonsylt
1/2 - 1 tsk torkad timjan
En skvätt BBQ-sås
Sojasås
 
 
Skär auberginen i skivor, "kotlettjocka". Lägg på ett fat och salta dem. Låt stå ett tag så att de vattnas ur. Skär äpplena i bitar, låt skalet sitta kvar! Fräs äppelbitarna en kort stund i lite vatten. Strö sedan på majsstärkelsen och rör runt ordentligt så inga klumpar bildas. Tillsätt grädde, buljong, lingonsylt och timjan och bbq-sås efter smak. Häll i soja tills grytan får den färg du vill ha. Låt puttra ett par minuter. Lägg sedan i aubergineskivorna och låt allt småputtra tills auberginen är mjuk. Klart!
 
 
BBQ-sås tycker jag ger en "kött"smak på rätter där köttet är en stor del av smaken, men jag tror den här grytan hade varit lika god utan! Jag tror även att kantareller passar i grytan och gör den ännu mer höstig. I orginalreceptet, det med fläskkotletter, ska det också vara en hackad lök i. Den ska fräsas tillsammans med äpplena i början.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0