Nytt från Grön gåva

 
 
Nu har jag beställt en ny omgång med ekologiska varor från online-butiken Grön gåva. Gillar verkligen den butiken! Nej, jag är inte sponsrad. Så många läsare har jag inte :P Men jag tipsar mer än gärna om affärer/produkter/bloggar, med mera, som jag tycker är bra! Tycker de har ett sådant bra utbud, man behöver inte kolla upp så mycket om sakerna är bra eller inte ur miljösynpunkt. Och så skriver de så gulliga meddelanden på kvittot man får med i paketet :) Förra gången jag beställde någonting var i mars. Då beställde jag också från Grön gåva. Jag sa då att jag skulle komma med recensioner av det jag beställt.
 
- KastrullborsteDen har hårdare borst än en diskborste och lämpar sig främst för grövre disk, så som kastruller. Den tar bort inbränt och smuts väldigt bra måste jag säga. Det enda negativa jag kan säga om den är att skaftet är så kort så man måste blöta ner händerna. Men det är ju inte hela världen! Det måste man med en kökssvamp också :P Skaftet är så kort av en anledning, man ska få ett bättre och starkare grepp.
 
- Disktrasor i linDe här används flitigt ska jag säga! De suger upp vatten väldigt bra (dock var de bättre i början) och de håller fortfarande.
 
- Kökstvål från KlockargårdenSom ni kan se på bilden så beställde jag en sån igen! Den innehåller kaffesump som peelar bort löklukt med mera från händerna. Men man blir inte torr tack vare sheasmör och oljor i tvålen, ett stort plus! Den räckte ganska exakt ett halvår. Jag beställde också en ny babytvål, också den från Klockargården. Den är jättemild, så mild att man till och med kan tvätta håret med den. Min förra har räckt i ungefär ett år, men då är det bara jag som har använt den och fästmannen använder den som raklödder när han rakar sig.
 
- HälsingesåpaDen beställde jag absoluuuut igen! Bättre städprodukt har jag aldrig haft! De visste hur man gjorde saker förr :) Jag har sagt det många gånger förr och jag säger det igen: Allt man behöver är såpa! Riktig såpa. En fet sådan som de gjorde förr, utan färg- och doftämnen. Det är ungefär hälften kvar av den flaskan jag beställde i våras. Den är väldigt dryg alltså med andra ord. Men jag tänkte göra mitt egna handdiskmedel i en flaska, samt eget tvättmedel och då behöver jag mer.
 
- Tvättmedel gjort på tvättnötter från KlockargårdenDen här tycker jag inte fungerade alls för "vanlig" tvätt. Jag tycker inte att det gör rent ordentligt. Det tyckte jag inte att tvättnötter gjorde heller när jag använde det under gymnasiet. Men en del tycker att tvättnötter fungerar jättebra, så det är väl kanske jag som är kräsen. Eller så gör jag på fel sätt. Men jag tycker det här tvättmedlet är jättebra för fin-/ och handtvätt! Det är väldigt skonsamt och bevarar färgerna. Hade den varit slut hade jag köpt en till för att ha till handtvätt, men jag har mycket kvar eftersom jag inte använder den så ofta.
 

Jag beställde också kokossocker, kakaosmör och ekologiskt bakpulver den här gången.
Kokossocker har jag inte testat än men jag tror det bara är att byta ut det mot "vanligt" socker i recept. Kokossocker ger sötma men har ett väldigt lågt GI och är därför nyttigare. Ska tydligen smaka lite kolaaktigt.
Kakosmör kan man använda i mat och bakverk men också till hemmagjorda salvor. Det doftar gudomligt!
Det ekologiska bakpulvret från Urtekram används som vanligt bakpulver. Det innehåller vindruvssaftkoncentrat, majsstärkelse och bikarbonat.
 
Jag beställde bara 280 gram kokossocker, inte mycket, men jag tänkte att det skulle räcka till pepparkakor och lussekatter. Spännande att se hur det smakar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0