Nytt och miljösnällt

 
För ett tag sedan beställde jag lite grejor ifrån Grön gåva.
 
 
Detta är en kastrullborste gjord av trä och rot. Den är lite grövre än en diskborste och har, som ni ser, ett annat skaft vilket gör den bra för grövre rengöring som kastruller och stekpannor. De har diskborstar på Grön gåva också, men sådana har jag ganska många "vanliga" i plast kvar att använda först.
 
 
De här disktrasorna är gjorda av lin som tydligen absorberar vätska bra och torkar snabbt. De kan tvättas i 60 grader och har en lång livslängd.
 
 
Jag försöker dra ned på flytande tvål då de innehåller konserveringsmedel (ett måste i en "vattnig" produkt, annars blir den fort dålig). I badrummet och i duschen har vi fasta tvålar (vi har också en ekologisk duschkräm) och när nu den flytande tvålen i köket tagit slut var det dags för en ekologisk kökstvål! Denna tvål från Klockargården innehåller kaffe och ska vara bra på att ta bort matdofter från händerna, så som lök och fisk.
 
 
Har hyllat såpa förut och tycker egentligen att andra rengöringsmedel är onödiga. Men ska då tillägga att Grumme såpa som finns att köpa i de flesta affärer både har färg- och doftämnen i sig, det för att efterlikna gammeldags såpa. Man tillverkar nämligen inte såpa på samma sätt idag som man gjorde förr, men folk är fortfarande vana vid lukt och utseende på gammaldags såpa. Därför tillsätter Grumme ämnen för att få rätt färg och doft. Något de också skriver på sin hemsida. De ska dock vara helt ofarliga ämnen och Grumme såpa är ett myyycket bättre allternativ än alla andra kemikaler som trängs på rengöringshyllan. Här kan ni gå in på deras hemsida och få massa tips på hur man städar med såpa. 
 
 
Hur som helst så vill jag ändå komma bort från så mycket tillsatta ämnen som möjligt (ofarliga eller ej). Behövs de inte i produkten annat än för färg- och doftupplevelse kan det vara tycker jag. Och så hittade jag den här Hälsinge såpan som är gjord helt på naturligt sätt och således endast innehåller förtvålad tallolja! Yaay, ett helt naturligt rengöringsmedel! :D
 
 
Och äntligen, äntligen har jag hittat ett tvättmedel som inte innehåller tensider eller annat som jag inte vill spola ner i avloppet! Också denna produkt är från Klockargården och är gjord utav tvättnötsextrakt. Tvättnötter är precis vad det låter som; nötter som tvättar, och de har använts i Indien som tvättmedel i evigheter. Men jag ska inte ropa hej än, har ju inte testat det än. Men om det fungerar; Halleluja!
 
 
Ja, det var vad som fanns i paket + en bok (som ni ser på bilden) för 49 kr. Egentligen är det två böcker i en. Från ena hållet: "100 sätt att leva ekologiskt" och vänder man på den en till bok som heter "100 sätt att leva klimatsmart".
 
Har inte använt något än, så det återstår att se om jag är nöjd med mina köp eller ej :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0