Hemmagjort rengöringsmedel

Något som länge har stått mig varmt om hjärtat och intresserat mig är hur man kan göra vardagen mer miljövänlig. Inom alla områden. Allt ifrån tvätt och städ, till föda, till mer "ytliga" saker som hårtvätt och deodorant. Komma tillbaka till naturen. Hur gjorde man förr? Inte gick alla omkring och var smutsiga. Det finns massa kunskap att hämta från föregående generationer och ett helt apotek i vår natur. All denna kunskap går förlorad och vi förlitar oss blint på kemikalierna.
 
I dagens samhälle tycker många att livet förr var osanitärt och smutsigt. Men då kan man ju vända på det och fråga: "Var de för smutsiga, eller är vi för renliga?"
 
Idag finns det tusentals olika produker att göra rent sitt hem med, när allt man egentligen behöver är såpa. Såpa är ett rengöringsmedel som framställs utav vegetabiliskt eller animaliskt fett, blandat med lut. Det har använts i hundratals år till skurning och annan rengöring. Man kan till och med diska i såpa!
 
Ett bra komplement till såpa är ättika. Ättika använder man traditionellt i mat när man vill ha en konserverande effekt. Likadant fungerar den i städningen, den håller bakterier borta. Är därför jättebra att använda på ställen där bakterier trivs som bäst; i köket och badrummet. Man kan hitta jättemånga recept på egengjort rengöringsmedel när man söker på nätet, men här är ett som jag har använt mig av den senaste veckan.
 
 
Egentligen behöver man bara vatten, ättika och såpa, men eftersom jag hade två antibakteriella eteriska oljor hemma hade jag i tio droppar var av dem också.
Jag blandade fem deciliter vatten med tre matskedar ättika i en tom sprejflaska. Sedan hällde jag på såpa så att det fick en liten tjockare konsistens. Ju mer såpa desto mer fettlöslig blandning, vilket är bra att ha i köket där det gärna blir fett. I den flaskan jag har i badrummet tänker jag inte ha i så mycket såpa (har kvar en gammal blandning av bara såpa och vatten där, och väntar tills den tar slut innan jag gör nytt medel) eftersom det inte blir så mycket fet smuts där, utan där vill man ju främst få bort bakterier.
 
 
Fungerar den? JA! Superbra. Tar bort fett och smuts, även intorkat. Men då får man låta medlet verka lite. Annars fungerar det nästan alltid med lite koncentrerad såpa på en intorkad fläck som vägrar att försvinna. Använder även den här sprejen på vardagsrumsbordet, som är av glas, och det blir superblankt! Andra medel tycker jag brukar lämna ränder. Läste någonstans att man kan putsa fönster med ättika och vatten, och det verkar ju stämma.
 
Ja, det luktar ättika, och jag förstår att alla inte gillar den doften. Men det är bara när man sprutar med sprejen det luktar lite grand. När det torkar försvinner doften. När jag googlade på olika recept hade de flesta i tea tree-olja samt någon annan eterisk olja. Apelsin var vanlig. De hade då i cirka tjugo droppar av vardera, och det verkar dölja ättiklukten helt. Själv har jag använt ättika ganska länge när jag gör rent avloppen, så jag förknippar doften med städ och renlighet (jämfört med andra som förmodligen förknippar den med inlagd sill ;) ). Men jag kan hålla med om att det inte är världens trevligaste doft!
 
Man ska dock vara försiktig med outspädd ättika, då det kan vara väldigt irriterande för ögonen och lungorna! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0