Hemmaspa i höstrusket

 
Idag är det kallt och ruskigt ute och då vill jag helst stanna inne och mysa. En sak jag brukar "mysa" med under hösten och vintern är hårinpackning, ansiktsmask och peeling. Hemmaspa helt enkelt! Huden och håret kan behöva extra näring och omtanke under vintern, då många blir väldigt torra då. Jag och en vän brukar ha spa hos varandra lite då och då, men ibland får jag lust att göra det själv. Som idag! Perfekt väder för att stanna inne och skämma bort håret och huden ordentligt! Jag är inte utbildad frisör eller hudterapeut, utan det här är sådant som jag har läst om och prövat mig fram till vad som passar mig.
 
Jag brukar börja med att göra en hårinpackning. Det gör jag av ca. en halv deciliter extra virgin olivolja och 50 g kokosolja. Jag har mellanlångt och ganska tjockt hår och de här måtten räckte till mig. Blev till och med lite över. Ekologiskt innehåller mer näring än "vanliga" produkter och är så klart bäst för håret (och resten av kroppen) men välj vad du vill. Värm oljorna i en kastrull på låg värme tills de har smält ihop. Passa noga! Olja kan bli väldigt varmt. Tvätta håret 1-2 gånger så det känns riktigt rent (använd inte balsam) och handdukstorka det. Sen brukar jag börja med att massera in bara olivolja i hårbotten. Min hårbotten älskar det! Jag har torr och kliande hårbotten och olivolja brukar hjälpa. Har man inga problem med hårbotten kan man hoppa över det här då det kan vara svårt att tvätta bort all olja. När jag har gjort det liksom "kammar" jag in oliv- och kokosoljeblandningen i resten av håret. Jag avslutar med att kamma igenom håret med en ganska så fintandad kam och sätter upp det i en knut mitt på huvudet. Sen går jag med det så länge jag kan, minst 6 timmar. Vill man så kan man sätta på sig en badmössa eller linda in håret i plastfolié. Det sistnämda gör jag ibland, men jag tycker det blir så varmt så jag har det bara i någon timme. Anledningen till att "stänga in" hårinpackningen tror jag är för att värme öppnar upp hårstråna och hjälper dem att suga åt sig oljorna. Så som kyla stänger hårstrået. Det är ett annat tips jag kan ge; avsluta varje hårtvätt med att skölja håret med kallt vatten! Det kan kännas lite obehagligt så ta inte iskallt vatten, det räcker med några grader kallare än vad du tvättade håret i. Och luta fram huvudet så du slipper få kallt vatten på kroppen. Det gör håret mjukt och glansigt.
Tycker man att man vill ha någon doft på hårinpackningen kan man ha i någon droppe av valfri etersik olja. Sök på nätet så hittar du vad olika oljor har för effekt. En del kan t. ex. vara lugnande och en del uppiggande, plus att de luktar gott förstås!
Jag skulle nog rekommendera att man har använt ekologiskt, eller iallafall silikonfritt, shampo och balsam ett tag innan man gör den här hårinpackningen. Silikon lägger sig nämligen utanpå hårstrået och gör så att olivoljan och kokosoljan inte kan tränga in i hårstrået. Det kommer att göra det svårare att tvätta bort oljorna och kommer göra att håret känns väldigt fett långt efteråt (enligt egen erfarenhet).
 
Medan hårinpackningen sitter i brukar jag ägna mig åt ansiktet. Jag börjar med att skrubba det med en peeling gjord av florsocker och solrosolja. Är man riktigt torr kan man ta olivolja. Proportionerna är lite som man själv tycker. Vill man ha en lenare skrubb tar man mer olja och vill man att den ska ta ordentligt tar man mer florsocker. När jag har skrubbat klart sköljer jag bara ansiktet med ljummet vatten och torkar torrt med en handduk.
Efter det brukar jag ta citronsaft på de lite fetare områdena i ansiktet (för mig är det pannan och näsan). Citron är bra mot fet hy och pormaskar. Sedan efter det sätter jag på en väääldigt enkel ansiktsmask gjord av... honung! Inget mer. Honung innehåller fullt med nyttigheter som tydligen ska vara bra för huden. Det fungerar också renande. Huden blir superlen efteråt. Ta bara honung, ganska rinnande, och smeta in i hela ansiktet utom runt ögonen och låt det sitta i ca.femton minuter. Vill man lyxa till det riktigt kan man ta ett par gurkskivor och lägga på ögonlocken. Tvätta av med ljummet vatten och torka torrt med handduk.
 
Det sista jag gör, när det börjar bli dags att tvätta ur hårinpackningen, är en kroppsskrubb gjord på strösocker och olivolja! Man kan blanda dem som de är, men jag brukar först hälla sockret i en skål och täcka det med vatten. Sen får det stå ett litet tag, inte för länge för då smälter sockret bort helt. Kanske 1 minut ungefär. Detta gör att skrubben inte blir så sträv, efter som sockret har börjat smälta. Det beror helt på vad man tycker själv, vill man ha en skrubb som river lite mer struntar man i att blötlägga sockret. Häll av vattnet och blanda sockret och olivoljan, och här är det samma sak som med ansiktspeelingen. Ta lite som du tycker, mer olja för lenare skrubb och mer socker för kraftigare skrubb. Man kan även här ha i någon droppe eterisk olja. Något man också kan göra är att göra en stor sats och hälla upp på burk så har man färdig skrubb till nästa gång! Har dock aldrig gjort det själv så vet inte hur länge det håller.
 
När skrubben är klar hoppa in i duschen, skrubba hela kroppen och tvätta ur hårinpackningen. Man kan behöva tvätta håret 2-3 gånger innan det känns rent, men tvätta inte för mycket bara! Det kommer kännas fett när du går ur duschen, men det dras in i håret medans håret torkar. Det kommer förmodligen kännas lite småfett under några dagar (speciellt om du har väldigt torrt och skadat hår) så därför är detta perfekt att göra när man vet att man inte ska någonstans på ett par dagar, t. ex. under helgen. Avsluta med balsam och smörj in hela kroppen och ansiktet med härliga krämer när du kommer ut ur duschen. Klart!
 
Som sagt allt det här har jag provat mig fram till vad som passar mitt hår och min hud, förhoppningsvis passar det någon mer. Annars finns det jättemånga olika hemmagjorda hårinpackningar och ansiktsmasker att pröva på! Och som alltid när man provar nya saker, var försiktig om du vet att du är känslig eller allergisk mot något!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0