Ingen skit

Sitter på balkongen och torkar mitt nytvättade hår i solen. Har tvättat med ägg och äppelcidervinäger idag. Jag försöker hitta naturliga sätt att tvätta håret på och varva det med mina ekologiska schampon eftersom även ekologiska schampon innehåller tensider som inte är bra för vattenlevande djur, eller oss heller i det långa loppet. Inom ekologisk rengöring används dock sockertensider som är myyycket, mycket mildare än de som används i konventionella schampon och tvålar, men ändå inte något som jag tror naturen mår bra av. Har testat att tvätta med honung, det fungerade inte. Fast har bara provat det ett par gånger så ska nog ge det några chanser till. Ägg fungerar lika bra som schampo för mig, plus att jag kan gnugga in det i hårbotten utan att det kliar efteråt. När jag tvättar med schampo (tensider) måste jag liksom klappa in det i håret på något konstigt sätt för att inte få för mycket i hårbotten, för då kliar det något fördjävulskt efteråt. Har också hört att man kan lägga björkskott i en påse med vatten och skaka om tills det blir löddrigt och sen tvätta håret med vattnet, det skulle vara intressant att testa någon gång. Kanske i sommar i stugan? Att skölja håret med en del äppelcidervinäger och tio delar vatten är naturens egna balsam och det gör jag efter varje "naturtvätt". Det gör håret mjukt och glansigt och balanserar desutom ph-värdet i hårbotten.
 
Tyvärr kan jag inte göra sådana här naturliga tvättar varje gång jag tvättar håret för då känns det smutsigt. Jag kanske gör en sådan här tvätt var tredje, fjärde gång ungefär men målet just nu är varannan gång. Det handlar om avvänjning. En annan negativ sak med tensider är nämligen att de inte bara tar bort det smutsiga i håret utan även hårets natulriga fett; sebum. Det gör att hårbotten måste tillverka nytt fett och i snabbare takt. Säg att du till exempel tvättar håret varannan dag med schampo, då är håret och hårbotten van vid att bli av med allt det naturliga fettet varannan dag och måste då tillverka extra mycket för att inte bli helt uttorkat. Alltså kommer ditt hår kännas fett varannan dag och du kommer fortsätta tvätta det varannan dag. Men om man aldrig tvättar bort det naturliga fettet känner hårbotten inget behov av att producera mer än vad som är normalt och ditt hår kommer aldrig att kännas fett. Men det kan ta flera veckor, till och med månader, att vänja av håret vid att producera överdrivet mycket sebum. Så det gäller att ha tålamod.
 
Det här med att tvätta håret utan schampo kallas för "no poo". Vilket står för "no schampoo" men också för "ingen skit". Man har helt enkelt "ingen skit" (silikoner, tensider m.m.) som torkar ut håret i sitt hår och metoderna är många. Den mest kända är nog balsammetoden vilket går ut på att man bara tvättar håret med balsam (men konventionella balsam innehåller "skit" enligt mig och ekologiska är dyra så det är inget jag kommer att testa). Sen finns det de som tvättar håret med bara naturliga saker så som honung, ägg, bikarbonat m.m. Det finns också de som bara använder vatten! HÄR kan ni läsa mer om no poo. Det handlar inte längre bara om hårtvätt utan hur man kan göra all skönhetsvård och hygien så kemikaliefri som möjligt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0