Tona håret med kaffe?

 
Jag tycker om att färga håret! Jag tycker det är så kul att exprimentera både med frisyrer och färg. Eller, jag gjorde det i alla fall. Nu är det ungefär två år sedan jag färgade håret sist och jag tror inte att jag någonsin kommer göra det igen. Det "tråkiga" med att vara intresserad av och läsa mycket om kemikalier och gifter i vardagen är att man inte kan roa sig med nagellack, doftande hudkrämer och volym-shampoo som man kunde innan man visste saker och ting. Eller, kan kan jag, men jag vill inte. Har man en gång lärt sig någonting går det inte att o-lära sig det. Därför vill jag inte köpa det mesta som erbjuds i affären. Jag vet vad det är jag utsätter mig själv och naturen för om jag skulle använda dessa produkter.
 
Men misströsta inte ni som också har börjat inse att det där med nagellack och hårfärg nog inte är så bra eller ni som redan vet det men inte kan leva utan att få uttrycka er personlighet genom hårfärg och smink; det finns alternativ!
 
Nagellack kan jag inte riktigt uttala mig om, för jag har inte provat några ekologiska sådana ännu och ekologiska shampon och balsam är mycket bättre för miljön och dig själv, men ändå inte nyttigt. Det är därför jag brukar varva med ägg-tvätt och nu på senare tid bikarbonat-tvätt. Men något jag kan uttala mig om och som fungerar lika bra som det konventionella alternativet är att istället för hudkrämer kan man smörja in sig med vegetabiliska oljor så som raps-, oliv- och solrosolja på fuktig hud. Gillar man väldoft kan man tillsätta någon droppe eterisk olja. Gillar man kokosdoft kan man smörja in sig med kokosolja, men kokosolja är ett mättat fett och är därför uppbyggd av stora molekyler som kan täppa till porer vilket gör det svårt för huden att "andas". Därför smörjer jag bara in mig med det nån gång ibland (kokosolja innehåller ändå massa nyttigheter!) speciellt på sommaren. Kokosolja fungerar som ett milt solskyddsmedel, just eftersom den liksom lägger sig till största delen utanpå huden. Ett tips till nästa sommar! :)
 
Och nu till någonting som jag testade under veckan - tona håret med kaffe! Jag tog överblivet kaffe som var drickbart. Ju starkare kaffe man brygger/kokar desto mörkare hår får man, vill man ha det riktigt mörkt ska det tydligen inte gå att dricka. Jag tog det som var över från att vi hade haft gäster här, vilket var cirka 7 dl, hade i 3 msk olivolja och hällde och masserade in det i hela håret. Ska tillägga att kaffet ska ha svalnat av innan man gör detta. Det gör ingenting om det är kallt :) Krama ur så mycket vätska du kan, sätt upp håret med en hårklämma eller hårsnodd, stoppa in i en badmössa och låt sitta i så länge du kan/orkar. Själv hade jag i det i ca fyra timmar. Tvätta sen ur som vanligt med shampo :)
 
Fungerade det? Avgör själva :)
 
 Före och efter.
 
 
 Och så här ser det ut en hårtvätt senare. Ingen jättestor skillnad och mycket försvann efter första tvätten (som det föresten gör med "vanlig" hårfärg också tycker jag).
 

Så här ser håret alltså ut efter att det är tonat med drickbart kaffe. Nästa gång ska jag koka riktigt starkt kaffe för att få det riktigt mörkt!
 
Ska bli spännande att se hur länge färgen håller i sig då :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0