Äggtvätt

 
Finns det någonting härligare än att tvätta håret i sjön?
Inte mycket i alla fall. Konstigt nog känner man sig mycket renare än när man duschar, fastän vattnet är så smutsigt. Jag har nämnt förut att jag brukar tvätta håret med ägg då och då, det är både bättre för håret och för miljön, och när jag är i stugan känns det på något vis ännu viktigare att inte använda så mycket kemikalier. Det är väl för att man kommer nära naturen på ett helt annat sätt när man är där. Det finns inget avlopp som går till ett reningsverk att spola ner alla kemikalier i, så man tänker lite extra på vad man häller ut i naturen. Det är klart att alla kemikalier som vi spolar ner i avloppet kommer ut i naturen ändå, vi lever i ett kretslopp och ingenting bara "försvinner", men det blir så svart på vitt när man ser schampot flyta ut i sjön och de små abborrarna som simmar under det vita skummet.
 
Jag har inte jättelångt hår, men det är väldigt tjockt, och till mig räcker två ägg. Men då tvättar jag bara hårbotten. Resten av håret får sig en tvätt när man sköljer ur. Jag brukar ta ett helt ägg, både gulan och vitan, och sen bara vitan från det andra ägget. Det är vitan som gör rent, men gulan innehåller alla nyttiga näringsämnen så det är bra om man tar med någon sådan i tvätten också. Annars blir håret väldigt torrt! Vispa ihop de rumstempererade äggen i en liten skål med en gaffel och häll sen i fuktigt hår som du gör med vanligt schampo. Det går ännu enklare om du har en tom schampoflaska att hälla äggen i! Massera in i hårbotten så länge du orkar, ju längre desto bättre! Vår hårbotten mår bra av massage då det stimulerar hårväxten och det gör även att vårt egna fett, sebum, "lyfts" bort från skalpen, eller snarare masseras in skulle jag tro. Det är därför många klarar av att tvätta håret enbart med vatten och massage.
Sen är det bara att skölja ur ordentligt. Det är viktigt att inte ha för varmt vatten, då får du äggröra i håret! Jag tycker det är mycket lättare att köra med äggtvätt i sjön än hemma i duschen. Man vill gärna duscha varmt och det tar emot att sänka temperaturen. Men i sjön har man inget val, liksom. Den är alltid kall!
 
 
Efteråt sköljer jag alltid håret med en del äppelcidervinäger och 10 delar vatten. Det gör håret lent och lättkammat. Vänd huvudet upp och ner och skölj så gott det går. Försök att doppa ner håret i blandningen också så du får det över hela hårbotten. Äppelcidervinäger stimulerar nämligen hårbotten ph-balans!
 
Slutningsvis så är torka i solen att rekommendera ;)
 

Kommentarer
Postat av: Mahlyn

Ååå va härligt det låter och ser ut! :O

Svar: Tack! :D Det är vääääldigt härligt att tvätta håret i sjön, tycker jag! Man känner sig som en ny människa :)
frusentuva.blogg.se

2014-07-21 @ 14:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0