Thanksgiving- / Halloween-middag

 
 
Under Halloween skar jag och en svägerska figurer i en stor pumpa. Av pumpaköttet gjorde vi en pumpapaj! Har aldrig ätit det, så det ville jag gärna testa nu när jag hade pumpakött. I USA äter man traditionellt pumpapaj till efterrätt verkar det som men vi ville mer ha den till mat, så jag sökte efter recept på internet och fastnade för det här. Den var väldigt lätt att laga och blev jättegod! Pumpa är en smak jag inte är van vid, ganska så söt så jag förstår varför den används till efterrätt. Men den salta fetaosten tycker jag drog ner på pumpans sötma. Det står i receptet att osten man ska använda är Arla Apertina vitost herbes de Provence, men jag tog fetaost istället. Tror att Apertina-osten är någon slags fetaost ändå. Annars gick jag efter receptet, men jag gjorde mitt vanliga glutenfria pajskal.
 
I samma veva köpte jag nr 5 av tidningen Vego och i den finns det en Thanksgiving-speciall med massa recept som äts vid Thanksgiving i USA. Jag provade att laga till två recept som jag tyckte skulle passa till pumpapajen. Det första jag gjorde var en lingon- och havtornschutney. Egentligen skulle det vara en tranbärschutney, vilket skulle göra den helt knallröd. Den är så fin på bilden i tidningen! Men när jag var och handlade var jag helt bombsäker på att jag hade tranbär i frysen. Det hade jag inte... Så då blev det lite "man tager vad man haver" och i det här fallet havade jag lingon och havtorn! 
 
Jag gjorde också en brysselkålssallad från samma tidning.
 
 
Det är så kul att prova på nya recept och gott blev det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0