Örtskolan

 
Jag bara måste tipsa om en jättetrevlig mini-serie som finns att se på Svtplay.se: Örtskolan.
Örtterapeuten Alexandra de Paoli berättar och visar vad man kan använda olika örter till. Visste ni till exempel att skvattram fungerar bra som myggmedel eller att man kan göra plåster av groblad? Och visste ni att tussilago egentligen heter hästhov på svenska? Tussilago är växtens latinska namn.
Jätteintressant!
 
 
Men nu tillbaka till örter. Jag beställde också Den här serien påminner mig om två böcker jag har. Örter som läker av Anne McIntyre och Lisens örtspa av Lisen Sundgren. Örter som läker finns det tips på hur man kan bota allt ifrån förkylning till magkatarr med naturens hjälp och i Lisens örtspa finns det recept på härliga fot- och handbad, krämer och tinkturer med mera. En fröjd för kroppen!
 
 
I skrivande stund finns det sju avsnitt av Örtskolan att se på svtplay (Vet inte varför avsnitt sex i säsong ett inte finns. Synd!) och mina personliga favoriter är björk och maskros; avsnitt ett respektive fem i säsong ett. Varje avsnitt är ungefär 4-5 minuter långa och första säsongen finns att se till och med 23 november och andra säsongen till och med 22 december. Så skynda er att se och anteckna! Det ska jag göra i alla fall :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0