Äppelmos

 
 
 
Förrförra helgen fick jag med mig massa äpplen hem som jag tänkte göra äppelmos av. Jag har aldrig gjort äppelmos förut, men jag fick förklarat för mig hur jag skulle göra och det verkade busenkelt! Så här gjorde jag:
 
Jag skalade och skar 11 mellanstora äpplen i små bitar, la dem i en kastrull tillsammans med knappt en halv deciliter vatten plus en halv pressad citron. (Nästa gång ska jag lägga alla äppelbitar i en bunke med vatten och pressad citron medans jag skär dem och sen hälla av när jag ska koka moset, då blir de tydligen inte bruna så som mina blev!)
 
Låt allting småputtra på medelvärme tills det blir mos av det hela. Jag fick koka ganska länge, 25-30 min. Man kan hjälpa till genom att mosa äppelbitarna under tiden det kokar. När det har blivit mos, ta av det från plattan och ha i socker efter smak. Jag hade i knappt 2 msk + att jag pressade i andra halvan av citronen. Det blev en härlig syrlig smak!
 
Häll upp på desinficerade burkar, vrid på locket och ställ burkarna upp och ned! Jag har hört att man minskar bakterietillväxten då, men jag vet inte. Det återstår att se. Förvara i kylskåpet när de har svalnat. Jag fick ihop tre mellanstora burkar. (Sådana som man köper Kung markattas kokosolja i, ifall någon vill ha en referens )
 
Man kan desinficera burkar på olika sätt, men jag tycker det är smidigast att ställa in dem i 100-gradig ugnsvärme i tio minuter. Glöm inte att använda grytlappar när du tar ut dem! :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0