Blåbärspaj med vaniljsås

 
 
 
Här kommer ett receptet på en glutenfria blåbärspaj som jag har fått:
 
Smulpaj:
2 1/2 dl havregryn
2 1/2 dl mandelmjöl
(i originalreceptet är det rismjöl man ska ha,
men jag hade inte det hemma så jag tog madelmjöl
istället. Det blev riktigt gott!)
1/2 dl strösocker
125 g smör
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tärna i smöret och nyp ihop allting till en smuldeg. Blanda bär med lite potatismjöl i en smörad pajform (Sockra om ni vill, men det gjorde inte jag. Det blev tillräckligt sött ändå) och smula degen över. När jag skulle grädda pajen hade jag tappat bort lappen (!) så jag chansade på i mitten av ugnen i 225 grader och så höll jag helt enkelt koll på pajen. Det räckte med en 5-8 min så såg den fin och gyllenbrun ut!
 
 
 
 
Till pajen gjorde jag en speciell vaniljsås. Jag har läst att man kan göra glass och vaniljsås på frysta bananer och jag har varit jättesugen på att testa det!
Så här gjorde jag min:
 
Vaniljsås:
3 frysta bananer skivade i mindre bitar
(jag skivade och frös in kvällen före)
~1/2 dl kokosmjölk
(skulle gissa på att annan mjölk också går bra)
1 tsk vaniljpulver
 
Låt bananbitarna tina en liten stund. Mosa dem med en mixerstav och späd med mjölk tills det blir en såsig konsistens. Blanda i vaniljpulvret.
 
 
 
 
Dekorera gärna pajen med ätbara blommor, det blir så vackert :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0