Förkylningstider

 
 
 
Jag fryser och känner mig allmänt hängig. Det känns som att jag har en tennisboll i halsen när jag ska svälja.
 
Så här i förkylningstider tycker jag det är gott att göra varmt ingefärste. Jag har massa ingefära skurna i mindre bitar nerfrusna i en påse. Det blir som en stor isklump som det bara är att ta fram och riva lite på ett rivjärn när man känner av halsont. Sen nyper jag ihop rivet till en härlig massa och stoppar i en te-sil. Ställ i en mugg och häll varmt vatten över som med vanligt te. Jag brukar aldrig ta ur silen utan den får vara kvar i hela tiden jag dricker för att få ut så mycket nyttig ingefära som möjligt.
När jag får ingefära över skalar jag och skär dem i mindre bitar och slänger i påsen jag redan har i frysen. Det fryser ihop med den andra klumpen utan problem!
 
Under dagen brukar jag ta mig en tesked honung då och då för att det både lindrar halsontet och hjälper till att bli frisk fortare. Men ta den rå! Stoppa inte ner i téet (om du inte gillar det för smakens skull, förstås) för då tar du nämligen död på alla nyttiga bakterier.
 
 Jag brukar också ha ett glas citronvatten (vatten + pressad citron) ståendes som jag dricker av under dagen och så strör jag extra mycket nyponpulver över gröten. Det gäller att fylla på med c-vitamin när man känner sig krasslig :)
 
 
Rykande ingefärste - dunderkur mot förkylningar :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0