Halstabletter

 
 
Ännu äro fökylningstiden ej förbi! Jag fick tips om ett recept på hemmagjorda halstabletter. Tänkte göra dem i dag men när jag skulle gå och lägga mig i går gjorde det så ont att svälja så jag ställde mig och tillverkade dem då.
 
HÄR kan ni se receptet och en video på hur man ska gå tillväga, men eftersom jag ändrade ganska mycket på receptet skriver jag upp här nedan hur jag gjorde.
 
Halstabletter ca 20 st:
2 1/2 dl kokossocker
1 dl vatten
 
2 msk citronsaft
1 tsk mald nejlika
2 tsk finhackad färsk ingefära
 
florsocker
 
Häll socker och vatten i en gryta. Koka upp och låt det sen småputtra i ca 15-20 minuter tills det börjar bli kola-aktigt. Låt svalna en liten stund. Ha sen i citronsaft, nejlika och ingefära. Rör om och klicka sen ut små "tabletter" med en sked på ett bakplåtspapper. Ni ser i videon hur man gör. Låt dem svalna i ca 20 minuter. Pudra sen florsocker över och rulla dem runt i sockret.
 
Till skillnad från originalreceptet så hade jag inte i citron, nejlika och ingefära förrän efter kolan hade kokat klart och svalnat något för att ha död på så lite nyttigheter som möjligt i ingredienserna. Jag skippade också honungen helt eftersom jag upplever sådan positiv känsla i min kropp av att äta veganskt. Och jag har insett den senaste tiden att honung är bara socker. Visst har det vissa positiva egenskaper, men jag tycker de mindre bra egenskaperna väger betydligt tyngre.
 
Jag tänkte också försöka undvika så mycket raffinerat socker som möjligt och rullade därför halstabletterna i kokosmjöl, men det rekommenderar jag inte. Det blev bara en torr klump i munnen av mjölet xD Så kör på florsocker istället. Behövs någonting "mjöligt" för att de inte ska klibba ihop.
 
De lindrar halsontet väldigt bra men det håller bara i sig ungefär 10 minuter, sen får man ta en ny. Men det gör inte mig någonting, de var supergoda! Smakar kola :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0