Grillning 2.0 och den perfekta sommardrycken

 
 
Grillade grönsaker från grillspett, fänkål och potatissallad.
 
 
När sommaren började hade jag ingen aning om vad jag ville/kunde grilla som var veganskt förutom grillspett och majskolvar. Nu när det har gått ett tag måste jag bara tipsa om allt gott grillat jag har ätit i sommar! Grillning hör ju ändå sommaren till för de flesta och det är alltid kul att kunna tipsa om nya, spännande smaker.
 
 
Grillspett:
 
En klassiker. Ta de grönsaker och annat du vill ha, skär i bitar, sätt på spätt, marinera och lägg på grillen. Klart! I går grillade vi och då gjorde vi så här:
 
Körsbärstomater
Champinjoner
Zuccini
Röd och gul paprika
 
Skär det som behövs i mindre bitar och trä på grillspett. Pensla med en marinad gjord av:
 
Sojasås
Pressad vitlök
Chiliflakes
Salt och peppar
 
 
Lägg på grillen!
 
 
Fänkål med citron- och chilimarinad:
 
Fänkål smakar lakrits och jag är inte jätteförtjust i den smaken. Men jag ville prova att grilla fänkål ändå. Och herre min je... Det smakade lakrits, kan jag säga! Så in i bomben. Så det är ett grillningstips till er som gillar lakrits. Vi hittade lite olika sätt att marinera fänkålen på. Så här gjorde vi tillslut:
 
 
Ett fänkålshuvud, delad på mitten
 
 
Pensla med en marinad gjord av:
 
 
Saft från en citron
Lite rivet citronskal
Chiliflakes
Salt och peppar
 
 
Lägg på grillen!
 
 
Korv:
 
I vintras provade jag att göra varmkorv av hela morötter. Ja, du läste rätt - morötter! De blev himla goda och skrämmande lika "vanlig" varmkorv i smaken. Har inte testat att grilla dem, men det borde gå lika bra som att steka. Morotskorvar gör du lätt genom att skala morötter och skära av ändarna på dem. Ta morötter som har bra "korv-längd". Koka dem hela i 8-10 minuter. Sen lägger du dem och en marinad i en påse under natten och nästa dag är de redo att stekas eller grillas. Det finns olika recept på marinad, sök på "carrot dogs" för att hitta något som passar dig. Jag gjorde en marinad av sojasås, äppelcidervinäger, bbq-sås, vitlökspulver, lökpulver, ingefära, svartpeppar och salt. Ingefära och svartpeppar gjorde verkligen korvsmaken tycker jag!
 
 
Det är också smidigt att köpa färdiga, frysta veganska korvar. Anamma har goda korvar, som finns i de flesta butiker. De är också glutenfria. De lägger du bara som de är, direkt från frysen, på grillen!
 
 
Hamburgare:
  
Jag har faktiskt inte grillat några burgare i år, men jag vill testa att grilla sötpotatisburgare! Något sa mig när jag åt dem i vintras att de skulle vara goda att grilla. Vet inte om de fungerar att grilla, men det ska jag testa någon gång. Det finns hur många recept som helst på veganska burgare på nätet, gjorda på bönor och linser och massa annat. Experimentera och hitta din favorit! När det kommer till att efterlikna hamburgare gjorda av kött tycker jag ett recept baserade på svarta bönor fungerar bäst. Och en klick bbq-sås sätter "kött-smak" på det mesta, även om det inte ska grillas.
 
 
Äter du inte glutenfritt finns det även många färdiga veganska alternativ i frysdisken. Bara att lägga på grillen som de är!
 
 
Tillbehör
 
 
Potatissallad:
 
På midsommar blev jag bjuden på en god potatissallad som jag tänkte skriva upp ett ungefärligt recept på här. Du behöver:
 
 
1 kg färskpotatis
Sparris
Rädisor
Purjolök
1 burk Oatlys iFraiche (eller någon annan vegansk creme fraiche)
2 tsk dijonsenap
1 1/2 tsk kapris
1 vitlöksklyfta. Hackad, pressad eller riven
1/2 förpackning av Findus frysta persilja
Salt och svartpeppar
 
 
Dela potatisarna i ungefär fyra delar och koka tills de är klara. När det är några få minuter kvar av koktiden lägger du ner så mycket sparris du vill ha så att de får koka några minuter. Dela sparrisen i ett par, tre delar innan de kokas. Blanda en dressing av fraiche, senap, kapris, vitlök, persilja, salt och peppar i en bunke. Vill du ha en ljummen potatissallad blandar du ner potatisarna och sparrisen direkt i bunken och dressingen, annars väntar du tills de har svalnat. Skölj och hacka rädisor och purjolök efter smak och blanda ner dem i salladen.
 
 
Coleslaw:
 
1/2 vitkålshuvud, skivat tunt
2-3 rivna morötter
1/2 skivad rödlök
2 dl vegansk creme fraiche
1 dl vegansk majonäs (Coop Xtras lättmajonäs är vegansk)
En klick senap
Salt och peppar
 
 
Blanda samman allt i en bunke och låt stå några timmar. Gärna över natten! Tycker den blev godare och godare ju längre den fick stå. 
 
 
Fräsh sommardryck:
 
Jag vill också tipsa om en läskande och svalkande "dryck" under varma dagar. Eller när som helst! Det enda du behöver är vatten, citron och valfria frysta bär eller frukter. Skiva citronen och lägg i ett högt och stort glas med vatten. Ha i frysta bär eller frukter istället för is och vattnet blir ännu mer friskt. Servera gärna den här drycken på grillpartyt i stora karaffer istället för lemonad eller saft.
 
 
 
Vatten med skivad citron och frysta röda vinbär svalkar och friskar upp!
 
 
 
Det var mina tips för ett perfekt veganskt grillparty! Ketchup och senap är ju också givna favorittillbehör och färska grönsaker och sallader kan aldrig gå fel.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0