Semi-raw Pad Thai

 
 
 
 
  
 
Jag är väldigt förtjust i thailändsk mat och för någon vecka sen såg jag en YouTube-video av Rawvana där hon gästades av Josh från Brothers Green EatsHär (klick) är videon. Josh delade med sig av fyra veganska thailändska recept som allihop såg jättegoda ut. Jag fastnade mest för det andra receptet i videon som påminner om pad thai. Jag satte min egen twist på det och utgick från vad jag hade hemma - och det här har verkligen blivit en favorit! Här kommer min version av receptet:
 
 
 
Semi-raw Pad Thai:
 
Sås:
1/2 dl sojasås. Jag köper glutenfri sojasås, men det går bra med vilken soja som helst. 
1 urkärnad röd chili. För mer hetta, låt fröna vara kvar.
2 urkärnade dadlar
1/2 salladslök
 
Blanda allt i en mixer eller med en stavmixer. Häll i en bunke.
 
Resten:
1 zuccini, skalad och skivad med potatisskalaren till breda "linguinis"
3 stora morrötter eller 6 små, skalade och skivade till "linguinis"
1/3 gurka, grovriven på rivjärn
1/2 kruka koriander
1 tärnad mango
Några blad isbergssallad
 
Gör långa nudlar eller linguinis av zuccinin och morötterna med potatisskalare. Har ni en spiralizer (maskin som gör spagetti av grönsaker, frukt och rotfrukter) är det ännu bättre! Lägg ner i såsen. Blanda också i de övriga ingredienserna förutom salladen. Låt marinera i cirka 15 minuter. Lägg upp på en bädd av isbergssallad. Toppa med några blad koriander och kläm lite limesaft över. Är också gott med skivad avokado till.
 
 
 
Den här rätten är ganska liten kalorimässigt, och det kommer en inte långt på! När jag äter grönsaker till middag brukar jag börja med att äta en frukttallrik först. Gärna med vattniga frukter, typ nektariner eller vindruvor. På så vis får jag i mig mer kalorier och det är alltid bra att äta c-vitaminrik frukt innan du äter grönsaker och sallader. Då tar kroppen upp järnet bättre! Även med en tallrik frukt innan blir dock inte rätten så kaloritung, därför mumsar jag alltid på dadlar efteråt tills jag känner mig nöjd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0