Vattenmelonsallad med vegansk fetaost

 
 
 
 
 
 
 
Varma dagar är sallader så gott till middag. De är både mättande och törstsläckande. I dag gjorde jag en vattenmelonsallad baserat på ett recept jag hittat i Coops tidning Mer Smak. Gjord på vattenmelon, babyspenat, svarta bönor, limesaft och vegansk fetaost. Jag gjorde min ost på tofu efter ett recept av Jenny Mustard. Det finns olika sätt att göra vegansk fetost på, att göra på mandlar verkar vara populärt. Men jag använde mig av ett recept baserat på tofu. Så här gjorde jag salladen:
 
 
 
Skär köttet från en mellanstor vattenmelon i tärningar. Skölj en förpackning med svarta bönor och skär valfri vegansk fetaost i tärningar. Blanda bönorna och osten med melonen. Blanda i en påse babyspenat och "krydda" med saft från en lime. Det blir en väldigt stor sallad volymmässigt. Ungefär två sådana skålar som är på bilden. Men kalorimässigt är rätten ganska liten så det gäller att äta mycket för att känna sig mätt. Eller varför inte äta med gott bröd eller koka någon rolig pasta och blanda ihop en pastasallad?
 
 
 
Smaklig spis!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0