Tips för en miljövänligare vardag del 2: Hygien & skönhet

Nu kommer andra delen i min lilla serie: "Tips för en miljövänligare vardag"!
 
Ska verkligen försöka sätta fart med de här inläggen. Inte för att jag skriver några banbrytande ideér som ni inte lika gärna skulle kunna komma på själva (det jag skriver om gör säkert de flesta utav er redan), men det kan vara bra att ha en lista med saker som man kan göra för miljön, så man liksom lätt kan "bocka av" och gå vidare till nästa grej. Och det är alltid kul med tips på hur man kan göra sin vardag mer miljövänlig! Eller, det tycker jag i alla fall :)
 
Första delen, "Mat", kan ni läsa HÄR.
 
Nu har alltså turen kommit till hygien och skönhet. Vet inte vad jag menar med "skönhet", vem bestämmer vad som är vackert liksom? Men vad jag menar är väl smink och hårfärg och sådant som liksom inte behövs egentligen men som kan vara kul att pyssla med ändå! Och i brist på ett bättre ord kallar jag det för "skönhet" :)
 
 
- Sluta använda konventionella shampon och balsam.
Så kallade "vanliga" shampon innehåller starka tensider (också kallade sulfater) som visserligen tar bort smuts bra, men som inte är bra för varken djur eller natur. Konventionella shampon innehåller också massa andra gosiga ämnen som är mindre bra för oss och jorden. Så som syntetiska dofter och färgämnen. De tar också bort hårbottens naturliga fett; sebum. Vilket gör håret och hårbotten väldigt torr.
Köp ekologiska shampon eller ännu bättre, avvänj ditt hår från tensider och tvätta bara med naturliga saker, så som äggvita och bikarbonat, eller bara vatten. HÄR kan ni läsa om hur man avvänjer håret och återställer hårbottens sebumproduktion.
 
- Tvätta inte håret så ofta.
Försök att inte bara avvänja håret från starka tensider, utan också vid hur ofta du tvättar det. Själv är jag på var sjätte dag och mitt mål är en gång i veckan. Ju mer sällan du tvättar håret, desto mindre kemikalier spolar du ner i avloppet och ut i naturen. Plus att ditt hår och din hud kommer att tacka dig! Vatten är uttrokande det med.
 
 
- Skippa deodoranten.
Gör din egen istället! Det är busenkelt. HÄR har ni "mitt" recept, men det är bara att söka på hemmagjord deodorant så hittar ni massa olika recept att prova!
Deodoranter kan innehålla aluminium som forskare börjar tro kan ha ett samband med bröstcancer. Många deodoranter är också antiperspiranta, det vill säga de hindrar en från att svettas överhuvudtaget, vilket inte är bra för kroppen. Vi behöver svettas. Dels för att reglera vår temperatur men också för att rensa ur alla slaggprodukter från kroppen. Därför är det bra att inte använda antiperspirant utan en deodorant som tar bort lukten men ändå låter kroppen få svettas.
Det finns ekologiska deodoranter att köpa på nätet, bland annat de här från Urtekram som är baserade på en kristall som hindrar bakterieuppkomsten i armhålan (det är det som orsakar lukt). 
 
- Använd bara fasta tvålar.
Flytande tvålar och duschkrämer innehåller alltid konserveringsmedel, även de ekologiska. Alla "vattniga" produkter innehåller konserveringsmedel eftersom man inte kan stänga in vatten utan att bakterier bildas. Därför tycker jag man ska köpa fasta tvålar, för att på så vis slippa spola ut onödiga kemikalier i avloppet. Köper man en ekologisk fast tvål är den dessutom gjord på förnybara oljor istället för mineralolja och eteriska oljor istället för syntetiska doftämnen. HÄR har ni de tvålar som finns att beställa från grongava.se (det är där jag beställer det mesta). De från Klockargården brukar jag använda. Jag brukar använda babytvålen i duschen och kökstvålen i... köket :P
 
- Smörj inte in kroppen med konventionella hudkrämer.
Huden är vårat största organ och ni har säkert hört uttrycket att man inte ska smörja in sig med någonting som man inte kan äta, och det tycker jag att man kan ha som en bra riktlinje! Kroppen absorberar inte allt vi smörjer på huden, bara det som har tillräckligt små molekyler, men det är ändå mycket som tas upp av våran kropp.
Har man en väldigt torr hud beror det oftast på att man tvättar den för mycket. Man behöver inte tvätta hela kroppen med tvål, man svettas ju inte på smalbenet till exempel. Man behöver inte smörja in sig med krämer, innehållandes konserverings-, emulgerings-, färg- och doftämnen, heller. Det räcker med att smörja in hela kroppen, eller bara de områden där man brukar bli torr, med valfri vegetabilisk olja innan man hoppar in i duschen. Huden behöver fukt för att kunna binda fett, så oljan glider in hur lätt som helst i huden i duschen och man känner verkligen hur återfuktad man blir. Oljan fungerar också som ett skydd för huden inför duschen, vatten torkar också ut. Använd valfri olja, själv brukar jag använda olivolja när jag känner mig riktigt torr och annars kör jag på solrosolja. Det är viktigt att oljan inte har för stora molekyler, så att den ska kunna ta sig in på djupet. En bra regel man kan gå efter, som dock inte stämmer till hundra procent, är att flytande oljor har små molekyler och fasta fetter har stora molekyler. Kokosolja, t.ex, är en nyttig olja, men lägger sig mestadels utanpå eftersom den har för stora molekyler för att ta sig in. Duscha som vanligt och tvätta inte bort oljan. Möjligen massera in den lite. När du kommer ut ur duschen torkar du kroppen med en handduk och överflödet av oljan kommer snart åka in i huden.
 
För torrare partier, så som spruckna händer, hälar och läppar, är det istället bra med oljor och fetter med stora molekyler. De lägger sig i sprickan och hjälper till att skynda på läkningen. Till det tycker jag sheasmör är idealiskt! Om man vill kan man göra sin egna salva på bivax och rapsolja.
 
Bloggen evelinasekologiska.se är en blogg jag verkligen kan rekommendera! Evelina lägger ut allt ifrån matrecept till tips på hur man gör egen "plast"folie och också massa hudvårdsrecept; salvor och läppcerat med mera. HÄR har ni till exempel ett recept på egen läppbalsam med färg. Kan också användas som rouge!   
 
 
- Färga och tona håret med naturliga ämnen.
Det är väl ingen större överraskning att konventionell hårfärg och hårtoning innehåller syntetiska kemikalier. Det känner man på lukten. Det är inte bra för varken oss eller naturen, därför tycker inte jag att det är någon bra idé att färga håret, men det går att göra på naturliga sätt!
Det finns olika sätt att färga håret naturligt på. Henna är en buske där de torkade bladen har använts i tusentals år i Asien, Mellanöstern och Afrika till att göra icke-permanenta tatueringar på kroppen och den kan också användas till att färga håret och ger då en mer permanent färg. Färgen blir röd men man kan blanda ut den med andra växter, till exempel indigo, för att få önskad färg på håret; blont, brunt, svart m.m.
Vill man inte ha permanent färg utan mer som toning kan man, om man är mörkhårig, tona håret med kaffe för en mer brun ton i håret. HÄR kan ni läsa om hur jag gick tillväga.
Vill man ha ljusare slingor i håret kan man pressa citronsaft över fuktigt hår och sedan låta det torka i solen. Det fungerar bäst om man redan är blond.
 
- Använd ekologiskt smink och nagellack.
Som sagt, huden är vårat största organ och mycket av det vi smörjer in den med åker in i våra kroppar, så använd så mycket ekologiskt som möjligt när du "måste" köpa tillverkade produkter.
Det finns massa roligt smink att köpa som är gjorda på mer naturliga ingredienser. Jag använder inte smink så ofta, så jag har inte provat något ekologiskt sådant förutom maskara. Därför kan jag inte ge några recensioner, men det är bara att googla på ekologiskt smink så kommer det upp massa alternativ. Sen gäller det ju förstås att se på allting med ett kritiskt öga. Även fast det står att någonting är ekologiskt så läs på innehållsförteckningen och avgör själv vilka ämnen du vill ha på och i din kropp. Det mesta i innehållsförteckningar står på latin, men internet är fantastiskt och allt man behöver göra är att söka på ingrediensen så får man ganska så snart reda på vad det är för någonting!
  
- Var kritisk!
Bara för att en vara är märkt med ett miljömärke, så som till exempel Svanen eller Bra miljöval, betyder det inte att varan är bra för miljön. Det betyder bara att den är bättre än de andra alternativen som finns. Coop Änglamarks hygienprodukter, till exempel, är väldigt inriktade på det här med astma och allergi och tar mest bort färg- och doftämnen från produkter. Vilket gör en mer miljövänlig produkt (två kemikalier försvinner ju) men är fortfarande inte bra för naturen. Jag har fått en ganska "kemikaliekänslig" näsa sen jag i princip helt kemikaliebantade mitt hem (har lite produkter kvar som ska bort) och jag tycker sådana här parfymfria produkter stinker kemikalier! Det är därför att man som sagt tar bort färg och doft men ändå har kvar andra syntetiskt framställda ämnen. Så använd helst produkter (shampon, tvålar m.m) där åtminstonde huvudingredienserna är naturliga.
 
 
Ja, det var ytterligare lite tips på hur man kan göra vardagen mer snäll mot djur och natur. Och mer snäll mot sig själv också. Kan verka som mycket på en gång, men ta det en sak i taget! Ingen kan gör allt men alla kan göra något och varje steg mot en mer miljövänlig vardag är ett steg i rätt riktning :)
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0